Patrimonio Nacional recupera, grazas á sentenza Bernini, unha valiosa escultura das coleccións reais que ía ser poxada

A personificación do río Ganges forma parte da ‘Fonte do catro ríos’ de Bernini, que na actualidade exhíbese na Galería das Coleccións Reais

A escultura retirouse da poxa na que saía á venda cun prezo de 2.000 euros, tras ser declarada inexportable polo Ministerio de Cultura

Trátase dunha sentenza xudicial histórica no que a Avogacía do Estado e a de Policía Nacional tiveron un papel fundamental

20/06/24

Patrimonio Nacional gañou unha sentenza xudicial que senta precedente na protección do patrimonio español: é a primeira vez que se recupera unha peza expoliada das Coleccións Reais mediante unha reivindicatoria apoiada en informes técnicos. Coa ‘sentenza Bernini’ a institución recuperou a figura da personificación do Ganges, unha das pezas que forma parte da maqueta ‘Fonte do catro ríos’, realizada polo escultor Gian Lorenzo Bernini e que na actualidade exhíbese na Galería das Coleccións Reais.

A escultura alegórica localizouse en novembro 2021 dentro dun lote que ía poxarse na Suite Poxas de Barcelona. Baixo o nome de Vulcano e dentro do lote 54, describíase como unha peza independente feita en bronce dourado ao mercurio e que pertencía á escola italiana, “posiblemente Florencia”, seguindo os modelos de Pietro Simoni dá Barga. Calculaban que tiña un valor estimado de entre 2.000 e 2.400 euros

O 24 de novembro de 2021, o Ministerio de Cultura e Deporte declarou esta obra inexportable de maneira cautelar, baseándose na Lei de Patrimonio Histórico Español e notificou a orde ministerial á sala, momento no que a casa de poxas retirou o lote onde estaba incluída a peza.

A partir de aí a Brigada de Patrimonio Histórico da Policía Nacional rastrexou o percorrido do Ganges de Bernini. A obra foi comprada a un particular por unha empresa de baleirado de inmobles, despois pasou por un anticuario e terminou na casa de poxas barcelonesa. Como non existía documentación que avalase a súa procedencia, solicitouse ao Xulgado de Instrución de Garda de Barcelona o seu traslado ao Palacio Real de Madrid para examinala e así poder determinar a súa orixe.

Análises técnicas e históricas no Palacio Real

Unha vez no Palacio Real de Madrid, os técnicos da Dirección das Coleccións Reais de Patrimonio Nacional puideron comprobar que a pequena figura encaixaba como unha luva na maqueta orixinal de Gian Lorenzo Bernini. Os estudos levados a cabo revelaron que a peza ten a mesma composición de metais e comparte a mesma técnica de fundición que a ‘Fonte do catro ríos'.

De forma paralela, Patrimonio Nacional recompilou unha extensa documentación que demostra a vinculación histórica de ambas as pezas. Cosme de Medici menciónaa por primeira vez en 1668 como peza decorativa do despacho de Carlos II. Tras salvarse do incendio do Alcázar en 1734, a escultura gardouse “nos entrepisos do novo Palacio Real á espera de restauración e destino”, segundo reza o inventario de 1773 conservado no Arquivo Xeral de Palacio.

Unha sentenza firme que senta precedente

Unha vez realizada a investigación, Patrimonio Nacional, representado pola Avogacía Xeral, do Estado, presentou unha demanda para reivindicar a pertenza da peza de Bernini ás Coleccións Reais, argumentando que “a naturaliza inalleable, inembargable e imprescriptible destes bens impide o seu legal alleamento”, tal e como sinala a Lei 23/1982 reguladora do Patrimonio Nacional.

O Xulgado de Primeira Instancia n.º 42 de Barcelona recoñeceu “de maneira fidedigna a súa pertenza continuada” nos inventarios de coleccións reais que custodia Patrimonio Nacional cunha sentenza firme publicada o 20 de maio de 2024. Tamén declarou que a obra é “unha parte indivisible da obra no seu conxunto” e, por tanto, ordena á empresa Fine Arts Dealers S.L. que entregue a figura á institución.

De Italia a España como agasallo diplomático

A escultura representa a fonte con obelisco da Praza Navona de Roma, feita en bronce fundido e dourado por Gian Lorenzo Bernini entre 1651 e 1665. Na obra orixinal representábanse catro ríos: o Nilo en África, o Río da Prata en América, o Danubio en Europa e o Ganges en Asia. Son figuras alegóricas que desapareceron posteriormente sen que houbese rexistro diso. O último inventario onde aparece a peza íntegra é de finais do XIX.

Bernini realizou varios modelos desta fonte e, segundo a documentación conservada, fundiu un en prata para un familiar do papa Inocencio X, quen quedou gratamente sorprendido polo traballo do artista. Dadas as boas relacións entre o Papa e Felipe IV é moi probable que esta maqueta fose un agasallo diplomático.