Patrimoni Nacional recupera, gràcies a la sentència Bernini, una valuosa escultura de les col·leccions reals que anava a ser subhastada

La personificació del riu Ganges forma part de la ‘Font dels quatre rius’ de Bernini, que en l'actualitat s'exhibix en la Galeria de les Col·leccions Reals

L'escultura es va retirar de la subhasta en la qual eixia a la venda amb un preu de 2.000 euros, després de ser declarada inexportable pel Ministeri de Cultura

Es tracta d'una decisió judicial històrica en el qual l'Advocacia de l'Estat i la de Policia Nacional han tingut un paper fonamental

20/06/24

Patrimoni Nacional ha guanyat una sentència judicial que senta precedent en la protecció del patrimoni espanyol: és la primera vegada que es recupera una peça espoliada de les Col·leccions Reals mitjançant una reivindicatoria recolzada en informes tècnics. Amb la ‘sentència Bernini’ la institució ha recuperat la figura de la personificació del Ganges, una de les peces que forma part de la maqueta ‘Font dels quatre rius’, realitzada per l'escultor Gian Lorenzo Bernini i que en l'actualitat s'exhibix en la Galeria de les Col·leccions Reals.

L'escultura alegórica es va localitzar al novembre 2021 dins d'un lot que anava a subhastar-se en La Suite Subhastes de Barcelona. Baix el nom de Vulcà i dins del lot 54, es descrivia com una peça independent feta en bronze daurat al mercuri i que pertanyia a l'escola italiana, “possiblement Florència”, seguint els models de Pietro Simoni dona Barga. Calculaven que tenia un valor benvolgut d'entre 2.000 i 2.400 euros

El 24 de novembre de 2021, el Ministeri de Cultura i Esport va declarar esta obra inexportable de manera cautelar, basant-se en la Llei de Patrimoni Històric Español i va notificar l'orde ministerial a la sala, moment en el qual la casa de subhastes va retirar el lot on estava inclosa la peça.

A partir d'ací la Brigada de Patrimoni Històric de la Policia Nacional va rastrejar el recorregut del Ganges de Bernini. L'obra va ser comprada a un particular per una empresa de buidatge d'immobles, després va passar per un antiquari i va acabar en la casa de subhastes barcelonina. Com no existia documentació que avalara la seua procedència, es va sol·licitar al Jutjat d'Instrucció de Guàrdia de Barcelona el seu trasllat al Palau Real de Madrid per a examinar-la i així poder determinar el seu origen.

Anàlisis tècniques i històrics en el Palau Real

Una vegada en el Palau Real de Madrid, els tècnics de la Direcció de les Col·leccions Reals de Patrimoni Nacional van poder comprovar que la petit figura encaixava com un guant en la maqueta original de Gian Lorenzo Bernini. Els estudis duts a terme van revelar que la peça té la mateixa composició de metalls i compartix la mateixa tècnica de fosa que la ‘Font dels quatre rius'.

De forma paral·lela, Patrimoni Nacional va recopilar una extensa documentació que demostra la vinculació històrica de les dos peces. Cosme de Medici l'esmenta per primera vegada en 1668 com a peça decorativa del despatx de Carlos II. Després de salvar-se de l'incendi de l'Alcàsser en 1734, l'escultura es va guardar “en els entrepisos del nou Palau Real a l'espera de restauració i destinació”, segons resa l'inventari de 1773 conservat en l'Arxiu General de Palacio.

Una sentència ferma que senta precedent

Una vegada realitzada la investigació, Patrimoni Nacional, representat per l'Advocacia General, de l'Estat, va presentar una demanda per a reivindicar la pertinença de la peça de Bernini a les Col·leccions Reals, argumentant que “la naturalitza inalienable, inembargable i imprescriptible d'estos béns impedix la seua legal alienació”, tal com assenyala la Llei 23/1982 reguladora del Patrimoni Nacional.

El Jutjat de Primera Instància n.º 42 de Barcelona ha reconegut “de manera fidedigna la seua pertinença continuada” en els inventaris de col·leccions reals que custodia Patrimoni Nacional amb una sentència ferma publicada el 20 de maig de 2024. També ha declarat que l'obra és “una part indivisible de l'obra en el seu conjunt” i, per tant, ordena a l'empresa Fine Arts Dealers S.L. que entregue la figura a la institució.

D'Itàlia a Espanya com a regal diplomàtic

L'escultura representa la font amb obelisc de la Plaça Navona de Roma, feta en bronze fos i daurat per Gian Lorenzo Bernini entre 1651 i 1665. En l'obra original es representaven quatre rius: el Nil a Àfrica, el Riu de la Plata a Amèrica, el Danubio a Europa i el Ganges a Àsia. Són figures alegóricas que van desaparéixer posteriorment sense que hi haguera registre d'açò. L'últim inventari on apareix la peça íntegra és de finals del XIX.

Bernini va realitzar diversos models d'esta font i, segons la documentació conservada, va fondre un en plata per a un familiar del papa Inocencio X, qui va quedar gratament sorprès pel treball de l'artista. Donades les bones relacions entre el Papa i Felipe IV és molt probable que esta maqueta fóra un regal diplomàtic.