Patrimoni Nacional recupera, gràcies a la sentència Bernini, una valuosa escultura de les col·leccions reals que anava a ser subhastada

La personificación del río Ganges forma parte de la ‘Fuente de los cuatro ríos’ de Bernini, que en la actualidad se exhibe en la Galería de las Colecciones Reales

La escultura se retiró de la subasta en la que salía a la venta con un precio de 2.000 euros, tras ser declarada inexportable por el Ministerio de Cultura

Se trata de un fallo judicial histórico en el que la Abogacía del Estado y la de Policía Nacional han tenido un papel fundamental

20/06/24

Patrimoni Nacional ha guanyat una sentència judicial que senti precedent en la protecció del patrimoni espanyol: és la primera vegada que es recupera una peça espoliada de les Col·leccions Reals mitjançant una reivindicatoria recolzada en informes tècnics. Amb la ‘sentència Bernini’ la institució ha recuperat la figura de la personificació del Ganges, una de les peces que forma part de la maqueta ‘Font dels quatre rius’, realitzada per l'escultor Gian Lorenzo Bernini i que en l'actualitat s'exhibeix en la Galeria de les Col·leccions Reals.

L'escultura alegórica es va localitzar al novembre 2021 dins d'un lot que anava a subhastar-se en La Suite Subhastes de Barcelona. Sota el nom de Vulcà i dins del lot 54, es descrivia com una peça independent feta en bronze daurat al mercuri i que pertanyia a l'escola italiana, “possiblement Florència”, seguint els models de Pietro Simoni dona Barga. Calculaven que tenia un valor benvolgut d'entre 2.000 i 2.400 euros

El 24 de novembre de 2021, el Ministeri de Cultura i Esport va declarar aquesta obra inexportable de manera cautelar, basant-se en la Llei de Patrimoni Històric Español i va notificar l'ordre ministerial a la sala, moment en el qual la casa de subhastes va retirar el lot on estava inclosa la peça.

A partir d'aquí la Brigada de Patrimoni Històric de la Policia Nacional va rastrejar el recorregut del Ganges de Bernini. L'obra va ser comprada a un particular per una empresa de buidatge d'immobles, després va passar per un antiquari i va acabar a la casa de subhastes barcelonina. Com no existia documentació que avalés la seva procedència, es va sol·licitar al Jutjat d'Instrucció de Guàrdia de Barcelona el seu trasllat al Palau Real de Madrid per examinar-la i així poder determinar el seu origen.

Anàlisis tècniques i històrics en el Palau Real

Una vegada en el Palau Real de Madrid, els tècnics de l'Adreça de les Col·leccions Reals de Patrimoni Nacional van poder comprovar que la petita figura encaixava com un guant en la maqueta original de Gian Lorenzo Bernini. Els estudis duts a terme van revelar que la peça té la mateixa composició de metalls i comparteix la mateixa tècnica de fosa que la ‘Font dels quatre rius'.

De forma paral·lela, Patrimoni Nacional va recopilar una extensa documentació que demostra la vinculació històrica d'ambdues peces. Cosme de Medici l'esmenta per primera vegada en 1668 com a peça decorativa del despatx de Carlos II. Després de salvar-se de l'incendi de l'Alcàsser en 1734, l'escultura es va guardar “en els entrepisos del nou Palau Real a l'espera de restauració i destinació”, segons resa l'inventari de 1773 conservat en l'Arxiu General de Palacio.

Una sentència ferma que senti precedent

Una vegada realitzada la recerca, Patrimoni Nacional, representat per l'Advocacia General, de l'Estat, va presentar una demanda per reivindicar la pertinença de la peça de Bernini a les Col·leccions Reals, argumentant que “la naturalitza inalienable, inembargable i imprescriptible d'aquests béns impedeix la seva legal alienació”, tal com assenyala la Llei 23/1982 reguladora del Patrimoni Nacional.

El Jutjat de Primera Instància n.º 42 de Barcelona ha reconegut “de manera fidedigna la seva pertinença continuada” en els inventaris de col·leccions reals que custodia Patrimoni Nacional amb una sentència ferma publicada el 20 de maig de 2024. També ha declarat que l'obra és “una part indivisible de l'obra en el seu conjunt” i, per tant, ordena a l'empresa Fini Arts Dealers S.L. que lliuri la figura a la institució.

D'Itàlia a Espanya com a regal diplomàtic

L'escultura representa la font amb obelisc de la Plaça Navona de Roma, feta en bronze fos i daurat per Gian Lorenzo Bernini entre 1651 i 1665. En l'obra original es representaven quatre rius: el Nil a Àfrica, el Riu de la Plata a Amèrica, el Danubio a Europa i el Ganges a Àsia. Són figures alegóricas que van desaparèixer posteriorment sense que hi hagués registre d'això. L'últim inventari on apareix la peça íntegra és de finals del XIX.

Bernini va realitzar diversos models d'aquesta font i, segons la documentació conservada, va fondre un en plata per a un familiar del papa Inocencio X, qui va quedar gratament sorprès pel treball de l'artista. Donades les bones relacions entre el Papa i Felipe IV és molt probable que aquesta maqueta fos un regal diplomàtic.