Davant el pròxim període vacacional

La Policia Nacional al costat de Confiança Online i Airbnb alerten per a evitar el frau davant estafes en lloguers vacacionals

Viatjar durant el període vacacional, segons estudis realitzats, se situa com una prioritat de gasto addicional per als espanyols per damunt fins i tot d'altres preferències d'oci

Seguir determinats consells com evitar accedir a enllaços web que no esperem, sospitar d'ofertes massa econòmiques o depòsits massa alts, així com triar adequadament el mètode de pagament, poden evitar que siguem víctimes d'este tipus d'estafes

12/06/23

La Policia Nacional al costat de Confiança Online i Aribnb alerten per a evitar el frau davant estafes en lloguers vacacionals davant l'arribada de les vacacions estivals. Segons estudis, viatjar durant el període vacacional se situen com una prioritat de gasto addicional per als espanyols per damunt fins i tot d'altres preferències d'oci. Seguir determinades pautes a l'hora de llogar paquets vacacionals pot evitar convertir-se en víctimes d'este tipus d'estafes.

Una enquesta encarregada per la companyia Airbnb ha revelat que 6 de cada 10 clients reconeixen que durant l'últim any s'han tornat més selectius i sensibles al preu dels lloguers vacacionals. Estes dades, junts amb uns altres que ha revelat l'estudi, establix un escenari en el qual possibles estafadors poden persuadir a potencials viatgers per a realitzar pagaments a través de transferències bancàries mitjançant anuncis falsos, pàgines web clonades o telefonades telefòniques.

La major demanda de reserves d'estades en Airbnb per part dels viatgers espanyols té lloc entre la segona mitat de juny i la primera setmana de juliol. Perquè les vacacions d'estiu no queden truncades pel que pareixia una ‘ganga irresistible', la Policia Nacional, els experts en seguretat en línia Confiança Online i Airbnb han unit esforços per a compartir una sèrie de pautes o consells perquè els viatgers puguen reservar amb seguretat.

Eixos mateixos estudis revelen que els espanyols no renuncien a les vacacions o al turisme i que els viatges es mantenen com a principal prioritat de gasto addicional, fins i tot per damunt d'altres activitats d'oci com la gastronomia o l'adquisició de béns de consum.

També es detecta que viatjar està per damunt d'altres preferències d'oci i que unes tres quartes parts dels usuaris, especialment els jóvens, asseguren que intentaran estalviar en reservar les seues escapades estivals. En este context els usuaris afirmen, que arribat el moment, estan disposats a reservar impulsivament en veure el preu si això significa pagar menys i que estarien disposats a assumir riscos a l'hora del pagament abonant el cost per transferència fora de la plataforma.

Consells per a evitar caure en una estafa

Per a evitar ser víctima d'algunes de les modalitats d'estafa que poden donar-se a l'hora de reservar unes vacacions a través de la web o per mitjà d'aplicacions mòbils, Policia Nacional i Confiança Online aporten una sèrie de pautes a tindre en compte:

• No cliquear en enllaços que no esperes. S'han de detectar possibles correus electrònics, pàgines web, missatges de text o publicacions en xarxes socials que poden contindre enllaços que redirigixen a llocs web dissenyats per a assemblar-se a portals amb els quals l'usuari pot estar familiaritzat.

• Desconfia de les ofertes sospitosament barates o de l'exigència de depòsits alts. Si una oferta o promoció pareix massa bona per a ser veritat podria ser una estafa, s'ha de desconfiar de les ofertes que combinen preus excessivament baixos amb imatges o allotjaments molt atractius. Podem avaluar l'experiència d'altres usuaris llegint atentament els comentaris sobre l'allotjament, així com comprovar que la identitat de l'amfitrió i altres dades del compte han sigut verificats o confirmats.

• Paga amb targeta i a través de la plataforma. S'ha de prestar especial atenció si ens proposen realitzar el pagament fora de la plataforma o a través d'empreses dedicades a l'enviament de diners, xecs bancaris o girs postals.

A l'hora de reservar a través d'Airbnb, també es recomana:

• Romandre en Airbnb parar reservar, pagar i comunicar-te. Les estades sempre haver de reservar-se i pagar-se a través de la plataforma per a aprofitar els processos segurs, les polítiques de reembossament i l'assistència en Airbnb. Si algú et demana que isques de la plataforma notifica-ho.

• Verifica l'enllaç de la web. Abans de realitzar pagaments en línia o proporcionar qualsevol informació confidencial, utilitza l'aplicació d'Airbnb o accedix directament al lloc web www.airbnb.es.

• Informa dels problemes immediatament. L'equip de Suport de la Comunitat en Airbnb està disponible les 24 hores del dia, els set dies de la setmana per a ajudar. Si creus que has sigut víctima d'una estafa, posa't en contacte amb el teu banc, ja que podrien ajudar-te a recuperar els diners.

Algunes indicacions per a detectar possibles estafadors

A l'hora de llogar paquets vacacionals hi ha alguns patrons comuns que poden indicar-nos que ens trobem davant possibles estafadors:

• Sol dir que està en l'estranger. Ja siga espanyol o estranger, tendix a afirmar que no viu a prop. Pot donar més explicacions per a demostrar-ho i fins i tot demanar una transferència internacional.

• Massa professional. Podria intentar robar-te la identitat enviant-te un contracte de lloguer i sol·licitant una còpia del DNI fins i tot en una fase inicial de la reserva.

• Sempre té pressa. Intentarà aconseguir una resposta ràpida donant-te un termini de 24 hores o afirmant tindre altres hostes a punt de reservar.

• Demana el pagament d'un depòsit per endavant. Pot demanar-te que realitzes una transferència bancària per a assegurar la reserva, prometent reembossar els diners si no funciona.

• Esmenta que treballa per a una companyia oficial. Perquè et sentes segur, pot afirmar estar associat amb una empresa legítima com Airbnb.