Desarticulada unha organización criminal que utilizaba a cidadáns ucraínos vulnerables para o tráfico ilícito de vehículos en Europa
Durante a investigación detívose a un total de 50 persoas que integraban distintos estratos da estrutura criminal –dirección, financiamento, loxística, captación e mulas-
Durante a fase de explotación simultánea, leváronse a cabo 70 entradas e rexistros en España, Alemaña, Francia, Polonia e Ucraína, e interviñéronse13 vehículos -11 deles subtraídos-, documentación falsa, máis de 150.000 euros en efectivo, armas de fogo, un fusil de asalto e tres selectas de guerra

31/05/24
Axentes da Policía Nacional, nunha operación conxunta coa Gendarmería francesa, a Policía Nacional de Ucraína, as autoridades polacas, baixo a coordinación de EUROPOL e EUROJUST, desarticularon unha organización criminal que utilizaba a mulleres ucraínas vulnerables para o tráfico ilícito de vehículos en Europa. Durante a investigación, que tamén contou coa colaboración das autoridades alemás e letonas, detívose a un total de 50 persoas que integraban distintos estratos da organización –dirección, financiamento, loxística, captación e mulas-. Durante a fase de explotación simultánea, leváronse a cabo 0 entradas e rexistros en España, Alemaña, Francia, Polonia e Ucraína, e interviñéronse 13 vehículos -11 deles subtraídos-, documentación falsa, máis de 150.000 euros en efectivo, armas de fogo, un fusil de asalto e tres selectas de guerra.A investigación iniciouse a finais de 2022 ao detectar un incremento na subtracción de vehículos de alta gama procedentes de empresas de aluguer, que eran subtraídos por persoas que se desprazaban por todo o territorio nacional. Grazas ás canles de coordinación internacional, e en concreto no marco de EUROPOL, detectouse a mesma tipoloxía delituosa por todo o territorio de de a Unión Europea, polo que se creou un Operational Task Force integrada pola Policía Nacional de España, a Gendarmería Nacional francesa e as policías de Ucraína e Polonia xunto a EUROPOL para coordinar as actuacións.
Ademais, a nivel Xudicial no marco da Axencia Europea para a Cooperación Xudicial Penal, EUROJUST, creouse un Equipo Conxunto de Investigación Europeo entre o Xulgado de Instrución número 1 de Málaga e os xulgados dos outros tres países intervenientes co obxecto de favorecer o intercambio áxil das diferentes medidas de investigación levadas a cabo polos distintos corpos policiais nos seus respectivos países.
Froito da investigación, detectouse a existencia dunha ampla rede criminal formada por cidadáns ucraínos e rusos, que actuaba por todo o territorio europeo utilizando a cidadáns ucraínos en situación de vulnerabilidade para subtraer vehículos de gama alta para a súa posterior venda.
Cinco estratos dentro da organización
As investigacións detectaron que a organización criminal dividíase en cinco estratos con funcións perfectamente delimitadas e definidas:
No primeiro estrato, de dirección, atopábase o máximo responsable da organización, un cidadán de orixe rusa establecido nunha urbanización de Marbella, desde onde se encargaba da organización do aparello loxístico utilizado para dar saída aos vehículos subtraídos en Europa. Entre outras funcións, encargábase de facilitar o transporte dos vehículos subtraídos en Europa para o que utilizaba documentación e matrículas falsas de diversos países, obtidas a través dun conglomerado empresarial legal de aluguer de vehículos con sede en Alemaña e sucursais en Marbella que utilizaban como tapadeira. Ademais, era o encargado da reserva dos colectores para o enviou dos vehículos vía marítima a terceiros países, así como de supervisar a rama loxística.
No seguinte chanzo atopábase a parte financeira da estrutura, que estaba a cargo dun nacional ruso afincado na provincia de Alacante. Esta persoa sería a encargada dos fluxos financeiros realizados entre as distintas ramas da organización, así como do financiamento do envío dos colectores. Este chanzo tamén se encargaba de blanquear os beneficios obtidos pola organización criminal a través dunha complexa armazón de contas bancarias, localizadas tanto en países europeos como en terceiros países e en diversas divisas.
Baixo a supervisión da dirección, atopábase o chanzo loxístico formado por persoas de nacionalidade ucraína e rusa que estaban establecidos en Alemaña, Polonia e Francia. Estas persoas serían as encargadas de seleccionar os vehículos a subtraer e localizar as diversas empresas de aluguer de vehículos de interese. Ademais, encargaríanse de recoller ás mulas nos diversos aeroportos e trasladalas aos hoteis e diversas empresas de aluguer.
En Ucraína atopábase a rama da organización dedicada á captación de mulas. Esta rama formada por nacionais ucraínos, buscaban perfís moi específicos que favorecesen a actividade criminal. Así, aproveitando a situación bélica na que se atopa o país, buscaban a persoas con baixos recursos económicos e en situación de necesidade, ás que captaban a cambio dunha contraprestación económica. Ademais, debido aos controis fronteirizos, buscaban perfís que puidesen entrar e saír do país libremente sendo as mulleres en situación de pobreza o perfil preferido pola organización criminal.
No último chanzo da organización atopábanse as mulas, nacionais ucraínos, preferiblemente homes de avanzada idade e, especialmente, mulleres, todas elas en situación de vulnerabilidade. Estas persoas eran acompañadas a distintas zonas de Europa pola parte loxística da organización onde alugaban vehículos de luxo que entregaban á organización. Unha mesma mula era capaz de alugar cinco ou seis vehículos por viaxe en distintos países europeos.
Captaban a mulleres e persoas de idade en Ucraína
O modus operandi para cometer as apropiacións indebidas, partía por captar persoas vulnerables en Ucraína que puidesen abandonar o país, preferentemente mulleres e anciáns de baixos recursos económicos. Unha vez fose do país serían trasladados a diversos países europeos onde alugarían os vehículos de alta gama que serían postos a disposición da organización criminal. Tras subtraer varios vehículos en diversos países regresaban a Ucraína, onde outra mula ocuparía o seu lugar viaxando por outras zonas e empresas de aluguer. Desta maneira, buscaban evitar a detección policial ao ir cambiando de maneira constante as persoas involucradas.
Unha vez os vehículos atopábanse en poder da organización, estes eran manipulados e falsificados co obxecto de evitar a súa detección. Tras iso eran enviados a terceiros países, principalmente vía marítima mediante colectores. Os principais países receptores dos vehículos eran Emiratos Árabes, Reino Unido e países de Europa do Leste. Ao longo da investigación detectouse a apropiación indebida de ao redor de 50 vehículos de luxo en diversos países europeos como son España, Francia, Bélxica, Alemaña, República Checa, Portugal, Italia, Lituania, Suíza e Austria.
O pasado 21 de maio levou a cabo a explotación final da operación de maneira simultánea por parte do catro países membros do Equipo Conxunto de Investigación. Nesta última fase leváronse a cabo un total de 70 rexistros e 13 detencións en España, Francia e Ucraína, entre os que se atopan os líderes da organización.
É de destacar que a cúpula directiva da organización criminal ha ingresado en prisión por orde da autoridade xudicial, sendo intervidas igualmente as contas bancarias e diversos medios de pago dos investigados. Ao longo da investigación e das distintas actuacións operativas policiais conseguiuse deter a un total de 50 membros da organización criminal, ingresando a cúpula directiva en prisión provisional tras ser postos a disposición xudicial.
O centro de coordinación para a explotación da operación estableceuse na Comisaría de Policía Nacional de Málaga desde onde se coordinaron o resto de actuacións policiais e xudiciais participando EUROPOL e EUROJUST. Para a execución do operativo, e ao tratarse dunha investigación conxunta no marco europeo, desprazáronse policías de España, Ucraína e Francia, así como operativos de EUROPOL, a todos os países involucrados.
Durante a explotación da operación levada a cabo nos diversos países interviñéronse un total de 13 vehículos, 11 deles subtraídos, numerosa documentación de persoas e vehículos que resultou ser falsa, máis de 150.000 euros en efectivo, armas de fogo, un fusil de asalto e tres selectas de guerra. Segundo os investigadores, a organización obtería coas súas accións máis de 4.000.000 de euros nos últimos dous anos.

Últimas novidades
-
A Policía Nacional recupera 25 vehículos roubados de alta gama valorados en case 2.000.000 de euros
11/05/25
-
A Policía Nacional desarticula unha organización que utilizaba dispositivos “seascooter” para recuperar cocaína encostada a buques mercantes
09/05/25
-
A Policía Nacional e o Grupo Social ONCE únense para promover e facilitar a inclusión social e mellora da calidade de vida das persoas con discapacidade
08/05/25
-
Desarticulada unha organización criminal dedicada á explotación laboral de temporeros na provincia de Valencia
08/05/25