Ha tingut lloc a Màlaga

Desarticulada una organització que va estafar dos milions d'euros amb la venda fraudulenta de bons per a estades en hotels

S'ha detingut a huit persones que operaven en tot el territori nacional i s'han identificat a més de 300 persones afectades per l'estafa

Realitzaven campanyes publicitàries agressives per a oferir bons de 40 nits d'hotel i aplicaven la teoria de màrqueting de “els sis graus de separació” per a arribar al màxim nombre de possibles víctimes

S'ha dut a terme l'entrada i registre en els domicilis dels líders de l'organització i del seu centre d'operacions assentat a Espanya, on es va descobrir que anaven a obrir noves “seus” a Colòmbia i Perú

28/04/23

Agents de la Policia Nacional han desarticulat a Màlaga una organització que presumptament va estafar dos milions d'euros amb la venda fraudulenta de bons per a estades en hotels. S'ha arrestat a huit persones que operaven en tot el territori nacional i s'han identificat a més de 300 persones afectades per l'estafa. Realitzaven agressives campanyes publicitàries per a oferir bons de 40 nits d'hotel i d'esta manera arribar a més víctimes.

S'ha dut a terme l'entrada i registre en els domicilis dels líders de l'organització i del seu centre d'operacions assentat a Espanya, on es va descobrir que anaven a obrir noves “seus” a Colòmbia i Perú.

Les primeres perquisicions es van iniciar a principis de febrer de 2022 quan els agents van tindre coneixement dels fets després d'identificar una sèrie d'agències de viatges dedicades a realitzar telefonades telefòniques a víctimes residents en tot el territori nacional. En estes telefonades oferien bons de 40 nits d'hotels nacionals i internacionals i realitzaven els cobraments durant el transcurs d'estes.

Les víctimes que adquirien estos bons pensaven que amb el seu mer pagament podrien gaudir de les estades d'hotel sense realitzar un rembolso extra addicional. No obstant açò, quan tractaven de canviar el bo, solament se'ls donava l'opció de fer-ho a través del telèfon de reserves de la citada empresa, el qual no atenia cap reserva ni gestió, per la qual cosa els perjudicats acabaven per desistir en el seu intent de gaudir dels servicis.

Els membres de l'organització estaven especialitzats en tècniques d'enginyeria social per a poder embabucar a les seues víctimes i aconseguir el cobrament fraudulent, tenint tot el procés de venda perfectament analitzat i estudiat, explicant els empleats amb un guió de com havien d'actuar.

Durant les telefonades telefòniques en les quals oferien el producte d'una manera confusa, en ocasions ometent informació rellevant, indicaven al potencial client que no podien interrompre'ls mentre se'ls llegia la part legal dels servicis que anaven “a contractar”, la qual era extensa, amb l'objectiu d'aclaparar a les víctimes amb molta informació, impedint així que les mateixes comprengueren la totalitat del servici que estaven pagant.

Operaven baix “la teoria dels sis graus de separació”

A més, aconseguien enganyar a les víctimes perquè els facilitaren no solament les seues dades personals, incloent la seua informació bancària, sinó que els embabucaven amb el fals pretext que els anaven a entregar un regal si els facilitaven les dades personals dels seus amics pròxims, oscil·lant el nombre mínim que havien de facilitar-los entre 20-25 amics per persona, convertint-se estos en futures víctimes a les quals estafar.

D'esta manera, posaven en pràctica l'estratègia de màrqueting coneguda com “La teoria dels sis graus de separació”, on qualsevol persona pot estar connectada a una altra persona desconeguda situada en un punt a l'atzar del país, a través d'una cadena de coneguts. De moment els investigadors han pogut determinar que l'organització criminal hauria causat un perjuí econòmic de més de dos milions d'euros a més de 300 víctimes.

L'estructura criminal utilitzava una empresa matriu, situada en la província de Màlaga, amb la finalitat de donar una aparença legal als ingressos que percebien per les seues activitats delictives i a través de la qual van ser creant diversos noms comercials, amb les seues corresponents pàgines web, per a publicitar els seus servicis en la web.

Futures seus a Colòmbia i Perú

Durant l'operació s'ha detingut als huit integrants de l'organització, s'han dut a terme cinc entrades i registres en els quals s'ha intervenut material informàtic i nombrosa documentació, i s'han bloquejat tres comptes bancaris. La investigació, duta a terme per agents especialitzats de la Unitat Central de Ciberdelinqüència i de la Comissaria de Districte Nord de Màlaga, ha desmantellat el servici fraudulent que duien a terme i ha impedit que obriren nous centres d'operacions a Colòmbia i Perú.