La Policía Nacional desarticula un grupo criminal que estafó más de un millón y medio de euros con la técnica telefónica del vishing
Han estat detingudes 15 persones a Barcelona i Madrid després d'una recerca policial, iniciada el passat any després de detectar-se nombroses denúncies similars, que ha permès localitzar a més de 150 víctimes
El vishing consisteix a utilitzar mètodes d'enginyeria social per guanyar-se la confiança de les víctimes fins a obtenir dades personals sensibles, com les credencials dels seus comptes de banca online
Els arrestats simulaven ser treballadors d'operadors de telefonia per contactar amb les víctimes, principalment majors de 65 anys, i oferir-los falses rebaixes en el preu dels seus serveis telefònics
La col·laboració amb les entitats financeres ha resultat clau per a l'avanç de la recerca, en crear-se un canal fluït de comunicació entre el sector públic i privat
27/04/21
Agentes de la Policía Nacional han desarticulado una organización criminal dedicada, presuntamente, a estafar a sus víctimas mediante la técnica del fraude telefónico conocida como vishing, con la que tuvieron unas ganancias de, al menos, un millón y medio de euros. Un total de 15 personas han sido detenidas –Barcelona (8), Madrid (4) y Sant Adriá del Besos (3)- entre las que se encuentran los cabecillas del grupo. Los arrestados simulaban ser empleados de telefonía para ganarse la confianza de las víctimas hasta conseguir que les facilitaran datos personales.Enginyeria social per obtenir dades personals
Les recerques van començar durant l'estiu de 2020, quan van sorgir nombroses denúncies per frau en tot el territori nacional, en les quals coincidia el mateix modus operandi. La tècnica utilitzada per l'organització criminal per enganyar a les seves víctimes era la coneguda com vishing, que consisteix a utilitzar mètodes d'enginyeria social perquè les seves víctimes facilitin dades personals sensibles, tals com a credencials bancàries.
En aquest cas, es feien passar per treballadors d'operadores de telefonia mòbil i contactaven amb el suposat client per oferir-li una oferta o una rebaixa en el preu dels seus serveis telefònics. Per donar-li major versemblança a l'engany, els criminals es feien amb totes les dades personals dels seus interlocutors, així com amb la informació relativa als productes que tenien contractats amb la seva companyia telefònica, la qual cosa feia pensar que l'organització criminal podria haver obtingut la informació de treballadors de les operadores telefòniques que tenien accés a les dades confidencials de clients.
Una vegada que el delinqüent s'havia guanyat la confiança de la víctima, intentava obtenir les credencials de la seva banca online per poder operar amb ella de manera fraudulenta. Per a això, desvinculava els elements de confirmació que solen tenir els usuaris en la seva banca online per recuperar les seves contrasenyes, i vinculaven els seus propis, de tal manera que, en canviar la contrasenya, era l'organització criminal la que rebia la nova i, per tant, podia accedir a ella.
Un alto porcentaje de las víctimas tenía más de 65 años
Una vegada que accedien al compte de la víctima, extreien tot el saldo de la mateixa mitjançant transferències bancàries, disposicions en efectiu en caixers o transferències mitjançant aplicacions mòbils. Així mateix, amb l'objectiu de maximitzar els seus beneficis, donaven de alta targetes de crèdit, amb les quals realitzaven compres en comerços online. Un alt percentatge de les víctimes tenia més de 65 anys, és a dir, eren persones que, al no estar tan acostumades a utilitzar les noves tecnologies, eren més susceptibles de caure en l'engany.
L'organització va dissenyar una xarxa “de mules” per moure i emmascarar els diners procedents del frau. Quant als enviaments dels productes que adquirien, es va observar que els mateixos sempre es repartien en una zona determinada de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Després de mesos de recerques, i malgrat les nombroses mesures de seguretat que utilitzaven els delinqüents per evitar ser detectats, es va aconseguir identificar als capitosts, així com esbrinar l'estructura que tenien muntada i dividida en diversos nivells. Entre aquestes mesures de seguretat que prenien, canviaven de pis regularment, realitzaven els desplaçaments en patinets elèctrics i per zones per als vianants per evitar els seguiments, canviaven freqüentment de telèfon mòbil i utilitzaven mules tant per moure els diners com per rebre els paquets que contenien els enviaments de les compres realitzades.
Mantenien el contacte amb una part del grup instal·lada en Perú
Els màxims responsables a Espanya estaven en contacte amb els de Perú, i eren els encarregats d'accedir a la banca online de les víctimes i realitzar les transferències i compres per internet. Per perfeccionar la seva operativa, es valien de l'extensa xarxa de col·laboradors i de mules que tenien al llarg de tota Espanya, encarregats de moure els diners i emmascarar la seva traçabilitat.
Amb la finalitat d'evitar que el frau continués i procedir a la detenció dels seus autors, es va dur a terme l'entrada i registre en sis domicilis situats a Barcelona i Sant Adriá del Besòs, on vivien els principals membres de l'organització. En el transcurs dels registres, es van intervenir nombrosos efectes que havien estat comprats amb les targetes bancàries de les víctimes, com a telèfons mòbils i televisors d'alta gamma, rellotges de luxe, roba de signatura i, fins i tot, un vehicle. També van ser intervinguts 60.000 euros en efectiu. Va cridar l'atenció l'alt nivell de vida que portaven els detinguts, tenint en compte que no tenien cap treball legalment remunerat.
Fins al moment, s'han detectat més de 150 víctimes i s'estima que el frau comès/fideïcomès per l'organització criminal sobre totes elles és superior al milió i mitjà d'euros. No obstant això, se segueixen realitzant gestions per identificar a més perjudicats, la qual cosa faria augmentar considerablement el frau total.
Col·laboració clau amb les entitats financeres
Per aconseguir tancar tota la recerca, s'ha establert un canal fluid i estret de col·laboració amb el sector privat, amb l'objectiu d'aconseguir rapidesa i eficàcia en les gestions. La col·laboració amb les entitats financeres, especialment amb el Banc Santander, ha estat clau per avançar en les recerques. L'equip conjunt de recerca públic-privat establert ha permès no solament avançar en la recerca de la part espanyola de l'organització criminal, sinó també estrényer el cèrcol entorn de/entorn dels delinqüents que es troben en Perú, dels quals s'espera que siguin detinguts pròximament. Als detinguts se'ls imputen delictes d'estafa i pertinença a organització criminal.
Últimes notícies
-
La Policia Nacional desarticula un grup criminal especialitzat en robatoris amb violència de rellotges de luxe
13/05/25
-
La Policia Nacional recupera 25 vehicles robats d'alta gamma valorats en gairebé 2.000.000 d'euros
11/05/25
-
La Policia Nacional desarticula una organització que utilitzava dispositius “seascooter” per recuperar cocaïna adossada a bucs mercants
09/05/25
-
La Policia Nacional i el Grup Social ONCE s'uneixen per promoure i facilitar la inclusió social i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat
08/05/25