A Valladolid i Madrid

La Policia Nacional i Patrimoni Nacional recuperen vuit documents històrics de l'Arxiu General del Palacio

Dos dels documents inclouen els comptes dels funerals de Carlos V i María Tudor, celebrats a Brussel·les en 1559, un altre és un reial decret de Felipe II datat en 1600 i els altres cinc fan referència a l'ús de la Casa de Camp per a activitats de caça i pesca entre 1600 i 1633

Tres dels documents anaven a ser subhastats en una coneguda sala de Barcelona i segons el posseïdor formaven part d'una herència familiar

Els altres cinc documents estaven en possessió d'una família titular d'una llibreria anticuaria de Madrid

27/02/25

Agents de la Policia Nacional han recuperat a les ciutats de Valladolid i Madrid vuit documents històrics de gran valor pertanyents a l'Arxiu General del Palacio. Tres d'ells anaven a ser subhastats en una coneguda sala de subhastes a Barcelona i el propietari va manifestar que formaven part d'una herència d'el seu pare. Els altres cinc documents, formaven part de la biblioteca familiar dels propietaris d'una llibreria anticuaria de Madrid.

La recerca es va iniciar el passat mes de juny després d'una comunicació de l'Arxiu General del Palacio, a través del Ministeri de Cultura, en la qual informaven que, en una coneguda sala de subhastes de Barcelona, s'anava a subhastar tres documents històrics pertanyents a les Col·leccions Reals de Patrimoni Nacional que constaven com desapareguts de l'Arxiu General de Palacio: un Reial decret de l'emperador Felipe II datat en 1600 i dos llibrets del funeral de Carlos V i María Tudor a Brussel·les, de 1559.

La recerca policial va permetre identificar a la persona posseïdora dels documents que anaven a ser subhastats, manifestant que era antiquari i que no era ell el propietari, facilitant la identitat d'aquesta persona. Una vegada que es van intervenir els documents de forma cautelar i després de contactar amb el propietari, resident a Valladolid, va comunicar que formaven part d'una herència familiar d'el seu pare i en ser coneixedor del seu origen va posar de manifest el seu desig que anessin traspassats de forma voluntària a Patrimoni Nacional.

Posteriorment, els investigadors van tenir coneixement que en el mateix expedient del que havien desaparegut els documents recuperats faltarien altres cinc per localitzar. Aquests estarien en poder de la família propietària d'una llibreria anticuaria de Madrid. Després de converses per part dels agents amb aquesta família, van donar voluntàriament els cinc documents sent aquests: un decret autògraf de Felipe IV de 1621, un decret marginal de Felipe III de 1621, un decret de Felipe IV de 1633, una carta del tinent d'alcaide de la Casa de Camp de 1621 i una consulta del secretari de la Junta d'Obres i Boscos de 1631.

Actualment tots aquests documents ja han estat lliurats i s'han incorporat als fons de l'Arxiu General del Palau situat en el Palau Real a Madrid.