Desarticulada una organització criminal que utilitzava a ciutadans ucraïnesos vulnerables per al tráfico il·lícit de vehicles a Europa
Durant la recerca s'ha detingut a un total de 50 persones que integraven diferents estrats de l'estructura criminal –adreça, finançament, logística, captació i mules-
Durant la fase d'explotació simultània, s'han dut a terme 70 entrades i registres a Espanya, Alemanya, França, Polònia i Ucraïna, i s'han intervingut13 vehicles -11 d'ells sostrets-, documentació falsa, més de 150.000 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres magranes de guerra

31/05/24
Agentes de la Policía Nacional, en una operación conjunta con la Gendarmería francesa, la Policía Nacional de Ucrania, las autoridades polacas, bajo la coordinación de EUROPOL y EUROJUST, han desarticulado una organización criminal que utilizaba a mujeres ucranianas vulnerables para el tráfico ilícito de vehículos en Europa. Durante la investigación, que también ha contado con la colaboración de las autoridades alemanas y letonas, se ha detenido a un total de 50 personas que integraban distintos estratos de la organización –dirección, financiación, logística, captación y mulas-. Durante la fase de explotación simultánea, se han llevado a cabo 0 entradas y registros en España, Alemania, Francia, Polonia y Ucrania, y se han intervenido 13 vehículos -11 de ellos sustraídos-, documentación falsa, más de 150.000 euros en efectivo, armas de fuego, un fusil de asalto y tres granadas de guerra.La recerca es va iniciar a la fi de 2022 en detectar un increment en la substracció de vehicles d'alta gamma procedents d'empreses de lloguer, que eren sostrets per persones que es desplaçaven per tot el territori nacional. Gràcies als canals de coordinació internacional, i en concret en el marc d'EUROPOL, es va detectar la mateixa tipologia delictiva per tot el territori de de la Unió Europea, per la qual cosa es va crear un Operational Task Force integrada per la Policia Nacional d'Espanya, la Gendarmería Nacional francesa i les policies d'Ucraïna i Polònia al costat d'EUROPOL per coordinar les actuacions.
A més, a nivell Judicial en el marc de l'Agència Europea per a la Cooperació Judicial Penal, EUROJUST, es va crear un Equip Conjunt de Recerca Europeu entre el Jutjat d'Instrucció número 1 de Màlaga i els jutjats dels altres tres països intervinents a fi d'afavorir l'intercanvi àgil de les diferents mesures de recerca dutes a terme pels diferents cossos policials als seus respectius països.
Fruit de la recerca, es va detectar l'existència d'una àmplia xarxa criminal formada per ciutadans ucraïnesos i russos, que actuava per tot el territori europeu utilitzant a ciutadans ucraïnesos en situació de vulnerabilitat per sostreure vehicles de gamma alta per a la seva posterior venda.
Cinc estrats dins de l'organització
Les recerques van detectar que l'organització criminal es dividia en cinc estrats amb funcions perfectament delimitades i definides:
En el primer estrat, d'adreça, es trobava el màxim responsable de l'organització, un ciutadà d'origen rus establert en una urbanització de Marbella, des d'on s'encarregava de l'organització de l'aparell logístic utilitzat per donar sortida als vehicles sostrets a Europa. Entre altres funcions, s'encarregava de facilitar el transport dels vehicles sostrets a Europa pel que utilitzava documentació i matrícules falses de diversos països, obtingudes a través d'una conglomerat empresarial legal de lloguer de vehicles amb seu a Alemanya i sucursals a Marbella que utilitzaven com a tapadora. A més, era l'encarregat de la reserva dels contenidors pel va enviar dels vehicles via marítima a tercers països, així com de supervisar la branca logística.
En el següent graó es trobava la part financera de l'estructura, que estava a càrrec d'un nacional rus establert a la província d'Alacant. Aquesta persona seria l'encarregada dels fluxos financers realitzats entre les diferents branques de l'organització, així com del finançament de l'enviament dels contenidors. Aquest graó també s'encarregava de blanquejar els beneficis obtinguts per l'organització criminal a través d'un complex entramat de comptes bancaris, localitzades tant en països europeus com en tercers països i en diverses divises.
Sota la supervisió de l'adreça, es trobava el graó logístic format per persones de nacionalitat ucraïnesa i russa que estaven establerts a Alemanya, Polònia i França. Aquestes persones serien les encarregades de seleccionar els vehicles a sostreure i localitzar les diverses empreses de lloguer de vehicles d'interès. A més, s'encarregarien de recollir a les mules en els diversos aeroports i traslladar-les als hotels i diverses empreses de lloguer.
A Ucraïna es trobava la branca de l'organització dedicada a la captació de mules. Aquesta branca formada per nacionals ucraïnesos, cercaven perfils molt específics que afavorissin l'activitat criminal. Així, aprofitant la situació bèl·lica en la qual es troba el país, cercaven a persones amb baixos recursos econòmics i en situació de necessitat, a les quals captaven a canvi d'una contraprestació econòmica. A més, a causa dels controls fronterers, cercaven perfils que poguessin entrar i sortir del país lliurement sent les dones en situació de pobresa el perfil preferit per l'organització criminal.
En l'últim graó de l'organització es trobaven les mules, nacionals ucraïnesos, preferiblement homes d'avançada edat i, especialment, dones, totes elles en situació de vulnerabilitat. Aquestes persones eren acompanyades a diferents zones d'Europa per la part logística de l'organització on llogaven vehicles de luxe que lliuraven a l'organització. Una mateixa mula era capaç de llogar cinc o sis vehicles per viatge en diferents països europeus.
Captaven a dones i persones d'edat a Ucraïna
El modus operandi per cometre les apropiacions indegudes, partia per captar persones vulnerables a Ucraïna que poguessin abandonar el país, preferentment dones i ancians de baixos recursos econòmics. Una vegada fora del país serien traslladats a diversos països europeus on llogarien els vehicles d'alta gamma que serien posats a la disposició de l'organització criminal. Després de sostreure diversos vehicles en diversos països tornaven a Ucraïna, on una altra mula ocuparia el seu lloc viatjant per altres zones i empreses de lloguer. D'aquesta manera, cercaven evitar la detecció policial en anar canviant de manera constant les persones involucrades.
Una vegada els vehicles es trobaven en poder de l'organització, aquests eren manipulats i falsificats a fi d'evitar la seva detecció. Després d'això eren enviats a tercers països, principalment via marítima mitjançant contenidors. Els principals països receptors dels vehicles eren Emirats Àrabs, Regne Unit i països d'Europa de l'Est. Al llarg de la recerca s'ha detectat l'apropiació indeguda d'al voltant de 50 vehicles de luxe en diversos països europeus com són Espanya, França, Bèlgica, Alemanya, República Txeca, Portugal, Itàlia, Lituània, Suïssa i Àustria.
El passat 21 de maig es va dur a terme l'explotació final de l'operació de manera simultània per part dels quatre països membres de l'Equip Conjunt de Recerca. En aquesta última fase s'han dut a terme un total de 70 registres i 13 detencions a Espanya, França i Ucraïna, entre els quals es troben els líders de l'organització.
És de destacar que la cúpula directiva de l'organització criminal ha ingressat a la presó per ordre de l'autoritat judicial, havent estat intervingudes igualment els comptes bancaris i diversos mitjans de pagament dels investigats. Al llarg de la recerca i de les diferents actuacions operatives policials s'ha aconseguit detenir a un total de 50 membres de l'organització criminal, ingressant la cúpula directiva a la presó provisional després de ser posats a disposició judicial.
El centre de coordinació per a l'explotació de l'operació es va establir en la Comissaria de Policia Nacional de Màlaga des d'on es van coordinar la resta d'actuacions policials i judicials participant EUROPOL i EUROJUST. Per a l'execució de l'operatiu, i en tractar-se d'una recerca conjunta en el marc europeu, s'han desplaçat policies d'Espanya, Ucraïna i França, així com operatius d'EUROPOL, a tots els països involucrats.
Durant l'explotació de l'operació duta a terme als diversos països es van intervenir un total de 13 vehicles, 11 d'ells sostrets, nombrosa documentació de persones i vehicles que va resultar ser falsa, més de 150.000 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres magranes de guerra. Segons els investigadors, l'organització hauria obtingut amb les seves accions més de 4.000.000 d'euros en els últims dos anys.

Últimes notícies
-
La Policia Nacional recupera 25 vehicles robats d'alta gamma valorats en gairebé 2.000.000 d'euros
11/05/25
-
La Policia Nacional desarticula una organització que utilitzava dispositius “seascooter” per recuperar cocaïna adossada a bucs mercants
09/05/25
-
La Policia Nacional i el Grup Social ONCE s'uneixen per promoure i facilitar la inclusió social i millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat
08/05/25
-
Desarticulada una organització criminal dedicada a l'explotació laboral de temporers a la província de València
08/05/25