Per millorar l'eficàcia i l'eficiència de l'Administració Pública

La Policia Nacional activa un pla per potenciar la identitat digital dels ciutadans

Entre les diverses actuacions que es van a dur a terme destaca la renovació de 351 Llocs d'Actualització de Documentació instal·lats en les comissaries, que són els que permeten renovar els certificats del DNI, canvi de contrasenya per accedir als certificats electrònics i dur a terme operacions de consulta de dades i verificació del DNl-i

Una altra de les actuacions ja plenament operativa és la possibilitat del pagament de les taxes d'expedició de documents d'identitat i viatge (DNI i Passaport) a través de terminals de punt de venda (TPV) i la implementació de la passarel·la de pagament amb l'Agència Tributària, un sistema que facilitarà i agilitarà aquest tràmit a la ciutadania. Aquest projecte ha estat realitzat per Banc Santander i Getnet, proveïdor de pagaments global de l'entitat

El projecte conegut amb el nom «DNI virtual» va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requereix ineludiblement que no es vegi compromesa la garantia de la identitat segura/segura que la legislació vigent atribueix al DNl-

29/02/24

La Policia Nacional ha posat en funcionament un Pla d'Identitat Digital amb l'objectiu de millorar l'eficàcia i l'eficiència de l'Administració Pública i l'accessibilitat dels serveis públics digitals a la ciutadania i a les empreses. Els nous projectes permetran dinamitzar i estendre l'ús de la Identitat Digital. Entre aquestes noves iniciatives destaca el conegut amb el nom «DNI virtual», que va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requereix ineludiblement que no es vegi compromesa la garantia de la identitat segura/segura que la legislació vigent atribueix al DNl-i.

Són diverses les actuacions que es van a dur a terme dins d'aquest ambiciós Pla. Una d'elles és la renovació de 351 Llocs d'Actualització de Documentació (PAD) instal·lats en les comissaries de la Policia Nacional, que són els que permeten renovar els certificats del DNI, canvi de contrasenya per accedir als certificats electrònics i dur a terme operacions de consulta de dades i verificació del DNl electrònic. Actualment hi ha instal·lats un total de 577, i els nous disposaran d'un disseny més ergonòmic, funcional i operatiu.

En aquests moments ja s'han instal·lat 20 d'aquests nous PAD, mentre que la resta estarà llesta al llarg del present any. Amb l'objectiu d'apropar l'Administració a la ciutadania, està prevista l'adquisició de 210 PAD per al seu desplegament en més municipis. La instal·lació dels citats llocs s'iniciarà en el mes de juny.

Implantació d'un sistema de pagament de taxes per TPV per facilitar el tràmit a la ciutadania

Una altra de les actuacions que es troba ja plenament operativa és la possibilitat del pagament de les taxes d'expedició de documents d'identitat i viatge (DNI i passaport) a través de terminals de punt de venda (TPV) i la implementació de la passarel·la de pagament amb l'Agència Tributària. Fins ara solament es podia abonar la taxa online al moment de sol·licitar la cita, però en el marc d'aquest Pla d'Identitat Digital activat per la Policia Nacional, i amb l'objectiu d'agilitar i facilitar el procés a la ciutadania, s'ha ampliat la possibilitat del pagament amb targeta a través dels TPV instal·lats en les Unitats de Documentació.

El contracte va ser adjudicat a Banc Santander i Getnet, que forma part de PagoNxt, la plataforma global de pagaments de Grup Santander. S'han instal·lat més de 1800 terminals de pagament en les comissaries de totes les regions. Les unitats mòbils, que es desplacen en vehicles als pobles per renovar el DNI o el passaport, també disposen de terminals per acceptar el pagament amb targeta. Això suposa que tots els llocs d'expedició de documents espanyols es troben coberts amb dites terminals i accepten el pagament amb targeta o mòbil.

Aquest sistema de pagament és vàlid per a les targetes més usades pels ciutadans o dispositiu mòbil amb tecnologia EMV contactless. Aquest projecte ajudarà a reduir el maneig d'efectiu, al mateix temps que fomenta l'evolució cap a una experiència digitalitzada, simplificant processos i fent-los més eficients i còmodes, tant per als treballadors com per als ciutadans.

DNI en el mòbil

El projecte conegut amb el nom «miDNI» va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requereix ineludiblement que no es vegi compromesa la garantia de la identitat segura/segura que la legislació vigent atribueix al DNl-i.

En síntesi, la finalitat d'aquest projecte és que pugui acreditar-se la identitat espanyola a través de mitjans telemàtics i que l'interessat accedeixi a les seves dades emmagatzemades en el fitxer del DNI, acreditar-se de la mateixa forma a com la faria si mostrés el suport físic del document i operar en un entorn digital, ja sigui públic o privat. Amb tot això, la Policia Nacional podria facilitar als ciutadans l'accés telemàtic a determinats serveis associats al DNI.

En aquest procés hi haurà una primera fase per dotar als ciutadans d'una representació virtual del DNI físic, que els permetria identificar-se i acreditar la seva identitat mitjançant l'exhibició d'aquesta imatge electrònica del seu DNI físic. Aquesta imatge o representació física mitjançant un QR estaria signada electrònicament per la Policia.

Es desenvoluparà un sistema centralitzat que proporcionarà un servei en línia per a l'obtenció de la representació virtual del DNI i la seva verificació, així com unes aplicacions que permetin la descàrrega de la representació física del DNI signada per la Policia.

En poder acreditar la identitat d'igual forma que el DNI físic, fins i tot garantint que el document no ha estat sostret o extraviat i que no existeix una expedició posterior, podria utilitzar-se per acreditar la identitat en qualsevol procés de registre públic o privat, com a obertura de compte bancari, registre en un hotel o lloguer d'un vehicle, entre uns altres.

En una segona fase es dotarà als ciutadans d'uns certificats d'identificació i signatura electrònica centralitzada. Aquests certificats tindran el mateix reconeixement europeu que els de el DNI.

Nous mòduls d'expedició del DNI exprés

Dins d'aquest Pla d'Identitat Digital, també s'estan desplegant els mòduls d'expedició múltiple (DNI exprés). Aquesta mesura possibilita l'atenció simultània de dues persones, mantenint la privadesa de cada ciutadà, per un únic expedidor en el temps equivalent a una expedició de DNI-i estàndard. El sistema es basa en la senzillesa del maneig tant per a l'expedidor com per als ciutadans.

Aspecte important del projecte és l'obtenció in situ de la fotografia, incrementant amb això notablement la seguretat de l'expedició i descartant qualsevol dubte sobre la imatge del titular (prevenció de la usurpació de la identitat). També inclou la captura d'altres dades biomètriques del titular del document en el mateix instant de la seva renovació, i està equipat amb una pantalla que permet a l'interessat personalitzar la contrasenya per a l'accés als certificats electrònics emmagatzemats en el xip del document.

Prioritàriament, s'instal·laran en les Unitats de Documentació amb major càrrega de treball. El projecte contempla l'adquisició de 127 unitats de DNI exprés. Ja es troben instal·lats DNI exprés amb plena operativitat en les Unitats de Documentació de Barcelona Trafalgar, Bilbao, Còrdova, Madrid-Santa Engracia, Granda-Centre, Granda-Nord, Madrid-Ciutat Lineal, Màlaga, Toledo, València-Hospital. En la resta de les Unitats estaran instal·lats abans que acabi el primer semestre d'aquest any.

Unitats Mòbils de Documentació

Amb aquest projecte també es persegueix la transformació dels equips mòbils d'expedició actuals, dotant-los d'un vehicle policial que permetrà l'expedició en unitat d'acte (tal com ocorre amb l'expedició en una dependència policial) tant del DNI com, per primera vegada, del passaport.

La connexió territorial, vertebració de l'Estat i sensibilitat amb l'Espanya més llunyana es garantiria amb aquest nou servei més pròxim al ciutadà, i que estalviaria en costos pel seu nou sistema d'expedició documental.

Aquest projecte contempla continuar potenciant la documentació per atendre a la ciutadania, tenint en compte que, millorant el procediment actualment existent, s'aconseguirà un servei integral de documentació. S'ha dut a terme l'adquisició de 85 unitats mòbils de documentació.

Finalment, es pot destacar els 155 nous Equips Gestió d'Esperes, que, sincronitzats amb el sistema de cita prèvia, faciliten l'atenció a les persones que acudeixen a qualsevol Unitat de Documentació per a la realització d'un tràmit mitjançant l'assignació del torn d'espera.