Ha tingut lloc a Màlaga

Desarticulada una organització que va estafar dos milions d'euros amb la venda fraudulenta de bons per a estades en hotels

S'ha detingut a vuit persones que operaven en tot el territori nacional i s'han identificat a més de 300 persones afectades per l'estafa

Realitzaven campanyes publicitàries agressives per oferir bons de 40 nits d'hotel i aplicaven la teoria de màrqueting de “els sis graus de separació” per arribar al màxim nombre de possibles víctimes

S'ha dut a terme l'entrada i registre als domicilis dels líders de l'organització i del seu centre d'operacions assentat a Espanya, on es va descobrir que anaven a obrir noves “seus” a Colòmbia i Perú

28/04/23

Agents de la Policia Nacional han desarticulat a Màlaga una organització que presumptament va estafar dos milions d'euros amb la venda fraudulenta de bons per a estades en hotels. S'ha arrestat a vuit persones que operaven en tot el territori nacional i s'han identificat a més de 300 persones afectades per l'estafa. Realitzaven agressives campanyes publicitàries per oferir bons de 40 nits d'hotel i d'aquesta manera arribar a més víctimes.

S'ha dut a terme l'entrada i registre als domicilis dels líders de l'organització i del seu centre d'operacions assentat a Espanya, on es va descobrir que anaven a obrir noves “seus” a Colòmbia i Perú.

Les primeres perquisicions es van iniciar a principis de febrer de 2022 quan els agents van tenir coneixement dels fets després d'identificar una sèrie d'agències de viatges dedicades a realitzar trucades telefòniques a víctimes residents en tot el territori nacional. En aquestes trucades oferien bons de 40 nits d'hotels nacionals i internacionals i realitzaven els cobraments durant el transcurs d'aquestes.

Les víctimes que adquirien aquests bons pensaven que amb el seu mer pagament podrien gaudir de les estades d'hotel sense realitzar un rembolso extra addicional. No obstant això, quan tractaven de canviar el bo, solament se'ls donava l'opció de fer-ho a través del telèfon de reserves de la citada empresa, el qual no atenia cap reserva ni gestió, per la qual cosa els perjudicats acabaven per desistir en el seu intent de gaudir dels serveis.

Els membres de l'organització estaven especialitzats en tècniques d'enginyeria social per poder engalipar a les seves víctimes i aconseguir el cobrament fraudulent, tenint tot el procés de venda perfectament analitzat i estudiat, explicant els empleats amb un guió de com havien d'actuar.

Durant les trucades telefòniques en les quals oferien el producte d'una manera confusa, en ocasions ometent informació rellevant, indicaven al potencial client que no podien interrompre'ls mentre se'ls llegia la part legal dels serveis que anaven “a contractar”, la qual era extensa, amb l'objectiu d'aclaparar a les víctimes amb molta informació, impedint així que les mateixes comprenguessin la totalitat del servei que estaven pagant.

Operaven sota “la teoria dels sis graus de separació”

A més, aconseguien enganyar a les víctimes perquè els facilitessin no solament les seves dades personals, incloent la seva informació bancària, sinó que els engalipaven amb el fals pretext que els anaven a lliurar un regal si els facilitaven les dades personals dels seus amics pròxims, oscil·lant el nombre mínim que havien de facilitar-los entre 20-25 amics per persona, convertint-se aquests en futures víctimes a les quals estafar.

D'aquesta manera, posaven en pràctica l'estratègia de màrqueting coneguda com “La teoria dels sis graus de separació”, on qualsevol persona pot estar connectada a una altra persona desconeguda situada en un punt a l'atzar del país, a través d'una cadena de coneguts. De moment els investigadors han pogut determinar que l'organització criminal hauria causat un perjudici econòmic de més de dos milions d'euros a més de 300 víctimes.

L'estructura criminal utilitzava una empresa matriu, situada a la província de Màlaga, amb la finalitat de donar una aparença legal als ingressos que percebien per les seves activitats delictives i a través de la qual van ser creant diversos noms comercials, amb les seves corresponents pàgines web, per publicitar els seus serveis a la web.

Futures seus a Colòmbia i Perú

Durant l'operació s'ha detingut als vuit integrants de l'organització, s'han dut a terme cinc entrades i registres en els quals s'ha intervingut material informàtic i nombrosa documentació, i s'han bloquejat tres comptes bancaris. La recerca, duta a terme per agents especialitzats de la Unitat Central de Ciberdelinqüència i de la Comissaria de Districte Nord de Màlaga, ha desmantellat el servei fraudulent que duien a terme i ha impedit que obrissin nous centres d'operacions a Colòmbia i Perú.