La quantitat defraudada ascendix a 105.939,54 €

La Policia Nacional desarticula una xarxa criminal dedicada a reclamar falsos deutes amb companyies elèctriques mitjançant vishing

Han sigut detingudes 11 persones i identificades 26 víctimes, en la seua majoria propietaris d'establiments de restauració

S'han practicat tres entrades i registres en domicilis situats en les localitats de Sant Martín de la Vega i Colmenar Vell (Madrid) en els quals s'han intervenut, entre uns altres, set telèfons mòbils, nou suports SIM, un rellotge d'alta gamma i documentació variada

La xarxa criminal contactaria amb les víctimes mitjançant vishing amb una telefonada telefònica en la qual es feien passar per una companyia elèctrica i els sol·licitaven una transferència bancària urgent per a evitar el tall del subministrament elèctric

27/01/25

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal que utilitzava la tècnica del vishing per a reclamar a les seues víctimes deutes inexistents amb les seues companyies elèctriques. Han sigut detingudes 11 persones i identificades 26 víctimes a les quals haurien causat un perjuí de 105.939,54 euros. Durant el desenvolupament de l'operació s'han dut a terme tres entrades i registres en domicilis situats en les localitats madrilenyes de Sant Martín de la Vega i Colmenar Vell en els quals s'han intervenut, entre uns altres, set telèfons mòbils, nou suports SIM, un rellotge d'alta gamma i documentació variada.

Es feien passar per companyies elèctriques i amenaçaven amb tallar el subministrament

 

La investigació es va iniciar en el mes d'agost de l'any 2023 a partir de la detecció d'un augment de víctimes d'este tipus d'estafes mitjançant la tècnica del vishing (voice-cridada). L'engany d'esta organització consistia a contactar amb les víctimes mitjançant una telefonada telefònica en la qual una persona es feia passar per operador de la companyia elèctrica, qui els indicava que tenien un deute substancial per impagament de factura, informant que es procediria a tallar el subministrament elèctric eixe mateix dia si no realitzaven una transferència bancària urgent.

 

Les telefonades telefòniques es produïen generalment a les hores de màxima afluència de clients en els establiments dels quals eren propietaris les víctimes, aprofitant així una menor capacitat de reacció per part dels afectats i el temor del perjuí econòmic que podria causar-los un tall del subministrament elèctric.

 

Les expliques receptores dels pagaments de les víctimes haurien sigut prèviament obertes per altres membres de la xarxa criminal que actuarien com a “mules”, però que finalment eren controlades pels principals membres de l'organització.

 

Un grup criminal amb una logística complexa

 

L'activitat detectada a esta organització, indicava als investigadors que disposava d'una logística complexa per a dur a terme les estafes, comptant amb nombrosos comptes bancaris on rebien els diners, així com una ingent quantitat de números de telèfon que anaven canviant per a realitzar telefonades i una base de dades de clients de les companyies elèctriques als quals dirigir els atacs.

 

Les indagacions dutes a terme des de l'inici de la investigació han permès detindre a 11 persones, entre els quals es trobarien els principals responsables de l'organització, encara que no es descarten noves detencions. Així mateix s'han identificat a 26 persones afectades a els qui haurien causat un perjuí econòmic que aconseguiria els 105.939,54 euros.

 

S'han dut a terme tres entrades i registres en domicilis dels principals investigats situats en les localitats de Sant Martín de la Vega i Colmenar Vell (Madrid). Com a resultat de l'anterior, s'han intervenut, entre altres efectes, set telèfons mòbils i nou suports SIM, un rellotge d'alta gamma i documentació variada.