En el marc d'un Equip Conjunt d'Investigació de la Policia Nacional, la Gendarmeria Nacional francesa, la Policia Nacional ucraïnesa i la Policia de Polònia

Desarticulada una organització criminal que utilitzava a ciutadans ucraïnesos vulnerables per al trànsit il·lícit de vehicles a Europa

Durant la investigació s'ha detingut a un total de 50 persones que integraven diferents estrats de l'estructura criminal –direcció, finançament, logística, captació i mules-

Durant la fase d'explotació simultània, s'han dut a terme 70 entrades i registres a Espanya, Alemanya, França, Polònia i Ucraïna, i s'han intervenut13 vehicles -11 d'ells sostrets-, documentació falsa, més de 150.000 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres magranes de guerra

Armes intervenudes

31/05/24

Agents de la Policia Nacional, en una operació conjunta amb la Gendarmeria francesa, la Policia Nacional d'Ucraïna, les autoritats poloneses, baix la coordinació d'EUROPOL i EUROJUST, han desarticulat una organització criminal que utilitzava a dones ucraïneses vulnerables per al trànsit il·lícit de vehicles a Europa. Durant la investigació, que també ha comptat amb la col·laboració de les autoritats alemanyes i letones, s'ha detingut a un total de 50 persones que integraven diferents estrats de l'organització –direcció, finançament, logística, captació i mules-. Durant la fase d'explotació simultània, s'han dut a terme 0 entrades i registres a Espanya, Alemanya, França, Polònia i Ucraïna, i s'han intervenut 13 vehicles -11 d'ells sostrets-, documentació falsa, més de 150.000 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres magranes de guerra.

La investigació es va iniciar a la fi de 2022 en detectar un increment en la sostració de vehicles d'alta gamma procedents d'empreses de lloguer, que eren sostrets per persones que es desplaçaven per tot el territori nacional. Gràcies als canals de coordinació internacional, i en concret en el marc d'EUROPOL, es va detectar la mateixa tipologia delictiva per tot el territori de de la Unió Europea, per la qual cosa es va crear un Operational Task Force integrada per la Policia Nacional d'Espanya, la Gendarmeria Nacional francesa i les policies d'Ucraïna i Polònia al costat d'EUROPOL per a coordinar les actuacions.

A més, a nivell Judicial en el marc de l'Agència Europea per a la Cooperació Judicial Penal, EUROJUST, es va crear un Equip Conjunt d'Investigació Europeu entre el Jutjat d'Instrucció número 1 de Màlaga i els jutjats dels altres tres països intervinents a fi d'afavorir l'intercanvi àgil de les diferents mesures d'investigació dutes a terme pels diferents cossos policials en els seus respectius països.

Fruit de la investigació, es va detectar l'existència d'una àmplia xarxa criminal formada per ciutadans ucraïnesos i russos, que actuava per tot el territori europeu utilitzant a ciutadans ucraïnesos en situació de vulnerabilitat per a sostraure vehicles de gamma alta per a la seua posterior venda.

Cinc estrats dins de l'organització

Les investigacions van detectar que l'organització criminal es dividia en cinc estrats amb funcions perfectament delimitades i definides:

En el primer estrat, de direcció, es trobava el màxim responsable de l'organització, un ciutadà d'origen rus establit en una urbanització de Marbella, des d'on s'encarregava de l'organització de l'aparell logístic utilitzat per a donar eixida als vehicles sostrets a Europa. Entre altres funcions, s'encarregava de facilitar el transport dels vehicles sostrets a Europa per al que utilitzava documentació i matrícules falses de diversos països, obtingudes a través d'una conglomerat empresarial legal de lloguer de vehicles amb seu a Alemanya i sucursals a Marbella que utilitzaven com a tapadora. A més, era l'encarregat de la reserva dels contenidors per al va enviar dels vehicles via marítima a tercers països, així com de supervisar la branca logística.

En el següent graó es trobava la part financera de l'estructura, que estava a càrrec d'un nacional rus establit en la província d'Alacant. Esta persona seria l'encarregada dels fluxos financers realitzats entre les diferents branques de l'organització, així com del finançament de l'enviament dels contenidors. Este graó també s'encarregava de blanquejar els beneficis obtinguts per l'organització criminal a través d'un complex entramat de comptes bancaris, localitzades tant en països europeus com en tercers països i en diverses divises.

Baix la supervisió de la direcció, es trobava el graó logístic format per persones de nacionalitat ucraïnesa i russa que estaven establits a Alemanya, Polònia i França. Estes persones serien les encarregades de seleccionar els vehicles a sostraure i localitzar les diverses empreses de lloguer de vehicles d'interés. A més, s'encarregarien d'arreplegar a les mules en els diversos aeroports i traslladar-les als hotels i diverses empreses de lloguer.

A Ucraïna es trobava la branca de l'organització dedicada a la captació de mules. Esta branca formada per nacionals ucraïnesos, buscaven perfils molt específics que afavoriren l'activitat criminal. Així, aprofitant la situació bèl·lica en la qual es troba el país, buscaven a persones amb baixos recursos econòmics i en situació de necessitat, a les quals captaven a canvi d'una contraprestació econòmica. A més, a causa dels controls fronterers, buscaven perfils que pogueren entrar i eixir del país lliurement sent les dones en situació de pobresa el perfil preferit per l'organització criminal.

En l'últim graó de l'organització es trobaven les mules, nacionals ucraïnesos, preferiblement hòmens d'avançada edat i, especialment, dones, totes elles en situació de vulnerabilitat. Estes persones eren acompanyades a diferents zones d'Europa per la part logística de l'organització on llogaven vehicles de luxe que entregaven a l'organització. Una mateixa mula era capaç de llogar cinc o sis vehicles per viatge en diferents països europeus.

Captaven a dones i persones d'edat a Ucraïna

El modus operandi per a cometre les apropiacions indegudes, partia per captar persones vulnerables a Ucraïna que pogueren abandonar el país, preferentment dones i ancians de baixos recursos econòmics. Una vegada fora del país serien traslladats a diversos països europeus on llogarien els vehicles d'alta gamma que serien posats a la disposició de l'organització criminal. Després de sostraure diversos vehicles en diversos països tornaven a Ucraïna, on una altra mula ocuparia el seu lloc viatjant per altres zones i empreses de lloguer. D'esta manera, buscaven evitar la detecció policial en anar canviant de manera constant les persones involucrades.

Una vegada els vehicles es trobaven en poder de l'organització, estos eren manipulats i falsificats a fi d'evitar la seua detecció. Després d'açò eren enviats a tercers països, principalment via marítima mitjançant contenidors. Els principals països receptors dels vehicles eren Emirats Àrabs, Regne Unit i països d'Europa de l'Est. Al llarg de la investigació s'ha detectat l'apropiació indeguda d'al voltant de 50 vehicles de luxe en diversos països europeus com són Espanya, França, Bèlgica, Alemanya, República Txeca, Portugal, Itàlia, Lituània, Suïssa i Àustria.

El passat 21 de maig es va dur a terme l'explotació final de l'operació de manera simultània per part dels quatre països membres de l'Equip Conjunt d'Investigació. En esta última fase s'han dut a terme un total de 70 registres i 13 detencions a Espanya, França i Ucraïna, entre els quals es troben els líders de l'organització.

És de destacar que la cúpula directiva de l'organització criminal ha ingressat a la presó per orde de l'autoritat judicial, havent sigut intervenudes igualment els comptes bancaris i diversos mitjans de pagament dels investigats. Al llarg de la investigació i de les diferents actuacions operatives policials s'ha aconseguit detindre a un total de 50 membres de l'organització criminal, ingressant la cúpula directiva a la presó provisional després de ser posats a disposició judicial.

El centre de coordinació per a l'explotació de l'operació es va establir en la Comissaria de Policia Nacional de Màlaga des d'on es van coordinar la resta d'actuacions policials i judicials participant EUROPOL i EUROJUST. Per a l'execució de l'operatiu, i en tractar-se d'una investigació conjunta en el marc europeu, s'han desplaçat policies d'Espanya, Ucraïna i França, així com operatius d'EUROPOL, a tots els països involucrats.

Durant l'explotació de l'operació duta a terme en els diversos països es van intervendre un total de 13 vehicles, 11 d'ells sostrets, nombrosa documentació de persones i vehicles que va resultar ser falsa, més de 150.000 euros en efectiu, armes de foc, un fusell d'assalt i tres magranes de guerra. Segons els investigadors, l'organització hauria obtingut amb les seues accions més de 4.000.000 d'euros en els últims dos anys.

Policies en l'operatiu