La Policia Nacional activa un pla per a potenciar la identitat digital dels ciutadans
Entre les diverses actuacions que es van a dur a terme destaca la renovació de 351 Llocs d'Actualització de Documentació instal·lats en les comissaries, que són els que permeten renovar els certificats del DNI, canvi de contrasenya per a accedir als certificats electrònics i dur a terme operacions de consulta de dades i verificació del DNl-i
Una altra de les actuacions ja plenament operativa és la possibilitat del pagament de les taxes d'expedició de documents d'identitat i viatge (DNI i Passaport) a través de terminals de punt de venda (TPV) i la implementació de la passarel·la de pagament amb l'Agència Tributària, un sistema que facilitarà i agilitzarà este tràmit a la ciutadania. Este projecte ha sigut realitzat per Banc Santander i Getnet, proveïdor de pagaments global de l'entitat
El projecte conegut amb el nom «DNI virtual» va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requerix ineludiblement que no es veja compromesa la garantia de la identitat segura que la legislació vigent atribuïx al DNl-
29/02/24
La Policia Nacional ha posat en funcionament un Pla d'Identitat Digital amb l'objectiu de millorar l'eficàcia i l'eficiència de l'Administració Pública i l'accessibilitat dels servicis públics digitals a la ciutadania i a les empreses. Els nous projectes permetran dinamitzar i estendre l'ús de la Identitat Digital. Entre estes noves iniciatives destaca el conegut amb el nom «DNI virtual», que va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requerix ineludiblement que no es veja compromesa la garantia de la identitat segura que la legislació vigent atribuïx al DNl-i.Són diverses les actuacions que es van a dur a terme dins d'este ambiciós Pla. Una d'elles és la renovació de 351 Llocs d'Actualització de Documentació (PAD) instal·lats en les comissaries de la Policia Nacional, que són els que permeten renovar els certificats del DNI, canvi de contrasenya per a accedir als certificats electrònics i dur a terme operacions de consulta de dades i verificació del DNl electrònic. Actualment hi ha instal·lats un total de 577, i els nous disposaran d'un disseny més ergonòmic, funcional i operatiu.
En estos moments ja s'han instal·lat 20 d'estos nous PAD, mentre que la resta estarà llesta al llarg del present any. Amb l'objectiu d'acostar l'Administració a la ciutadania, està prevista l'adquisició de 210 PAD per al seu desplegament en més municipis. La instal·lació dels citats llocs s'iniciarà en el mes de juny.
Implantació d'un sistema de pagament de taxes per TPV per a facilitar el tràmit a la ciutadania
Una altra de les actuacions que es troba ja plenament operativa és la possibilitat del pagament de les taxes d'expedició de documents d'identitat i viatge (DNI i passaport) a través de terminals de punt de venda (TPV) i la implementació de la passarel·la de pagament amb l'Agència Tributària. Fins ara solament es podia abonar la taxa online en el moment de sol·licitar la cita, però en el marc d'este Pla d'Identitat Digital activat per la Policia Nacional, i amb l'objectiu d'agilitzar i facilitar el procés a la ciutadania, s'ha ampliat la possibilitat del pagament amb targeta a través dels TPV instal·lats en les Unitats de Documentació.
El contracte va ser adjudicat a Banc Santander i Getnet, que forma part de PagoNxt, la plataforma global de pagaments de Grup Santander. S'han instal·lat més de 1800 terminals de pagament en les comissaries de totes les regions. Les unitats mòbils, que es desplacen en vehicles als pobles per a renovar el DNI o el passaport, també disposen de terminals per a acceptar el pagament amb targeta. Açò suposa que tots els llocs d'expedició de documents espanyols es troben coberts amb dites terminals i accepten el pagament amb targeta o mòbil.
Este sistema de pagament és vàlid per a les targetes més usades pels ciutadans o dispositiu mòbil amb tecnologia EMV contactless. Este projecte ajudarà a reduir el maneig d'efectiu, al mateix temps que fomenta l'evolució cap a una experiència digitalitzada, simplificant processos i fent-los més eficients i còmodes, tant per als treballadors com per als ciutadans.
DNI en el mòbil
El projecte conegut amb el nom «miDNI» va a suposar una transformació de la manera de relacionar-se amb l'Administració Pública o amb el sector privat, la qual cosa requerix ineludiblement que no es veja compromesa la garantia de la identitat segura que la legislació vigent atribuïx al DNl-i.
En síntesi, la finalitat d'este projecte és que puga acreditar-se la identitat espanyola a través de mitjans telemàtics i que l'interessat accedisca a les seues dades emmagatzemades en el fitxer del DNI, acreditar-se de la mateixa forma a com la faria si mostrara el suport físic del document i operar en un entorn digital, ja siga públic o privat. Amb tot açò, la Policia Nacional podria facilitar als ciutadans l'accés telemàtic a determinats servicis associats al DNI.
En este procés hi haurà una primera fase per a dotar als ciutadans d'una representació virtual del DNI físic, que els permetria identificar-se i acreditar la seua identitat mitjançant l'exhibició d'eixa imatge electrònica del seu DNI físic. Esta imatge o representació física mitjançant un QR estaria firmada electrònicament per la Policia.
Es desenvoluparà un sistema centralitzat que proporcionarà un servici en línia per a l'obtenció de la representació virtual del DNI i la seua verificació, així com unes aplicacions que permeten la descàrrega de la representació física del DNI firmada per la Policia.
En poder acreditar la identitat d'igual forma que el DNI físic, fins i tot garantint que el document no ha sigut sostret o extraviat i que no existix una expedició posterior, podria utilitzar-se per a acreditar la identitat en qualsevol procés de registre públic o privat, com a obertura de compte bancari, registre en un hotel o lloguer d'un vehicle, entre uns altres.
En una segona fase es dotarà als ciutadans d'uns certificats d'identificació i firma electrònica centralitzada. Estos certificats tindran el mateix reconeixement europeu que els de el DNI.
Nous mòduls d'expedició del DNI exprés
Dins d'este Pla d'Identitat Digital, també s'estan desplegant els mòduls d'expedició múltiple (DNI exprés). Esta mesura possibilita l'atenció simultània de dos persones, mantenint la privacitat de cada ciutadà, per un únic expedidor en el temps equivalent a una expedició de DNI-i estàndard. El sistema es basa en la senzillesa del maneig tant per a l'expedidor com per als ciutadans.
Aspecte important del projecte és l'obtenció in situ de la fotografia, incrementant amb açò notablement la seguretat de l'expedició i descartant qualsevol dubte sobre la imatge del titular (prevenció de la usurpació de la identitat). També inclou la captura d'altres dades biomètriques del titular del document en el mateix instant de la seua renovació, i està equipat amb una pantalla que permet a l'interessat personalitzar la contrasenya per a l'accés als certificats electrònics emmagatzemats en el xip del document.
Prioritàriament, s'instal·laran en les Unitats de Documentació amb major càrrega de treball. El projecte contempla l'adquisició de 127 unitats de DNI exprés. Ja es troben instal·lats DNI exprés amb plena operativitat en les Unitats de Documentació de Barcelona Trafalgar, Bilbao, Còrdova, Madrid-Santa Engracia, Granda-Centre, Granda-Nord, Madrid-Ciutat Lineal, Màlaga, Toledo, València-Hospital. En la resta de les Unitats estaran instal·lats abans que acabe el primer semestre d'enguany.
Unitats Mòbils de Documentació
Amb este projecte també es perseguix la transformació dels equips mòbils d'expedició actuals, dotant-los d'un vehicle policial que permetrà l'expedició en unitat d'acte (tal com ocorre amb l'expedició en una dependència policial) tant del DNI com, per primera vegada, del passaport.
La connexió territorial, vertebració de l'Estat i sensibilitat amb l'Espanya més llunyana es garantiria amb este nou servici més pròxim al ciutadà, i que estalviaria en costos pel seu nou sistema d'expedició documental.
Este projecte contempla continuar potenciant la documentació per a atendre a la ciutadania, tenint en compte que, millorant el procediment actualment existent, s'aconseguirà un servici integral de documentació. S'ha dut a terme l'adquisició de 85 unitats mòbils de documentació.
Finalment, es pot destacar els 155 nous Equips Gestió d'Esperes, que, sincronitzats amb el sistema de cita prèvia, faciliten l'atenció a les persones que acudixen a qualsevol Unitat de Documentació per a la realització d'un tràmit mitjançant l'assignació del torn d'espera.
Últimes notícies
-
Intervenuts 150 quilos de cocaïna en l'estructura submergida del casc d'un mercant portacontenedores
22/04/25
-
La Policia Nacional deté a un fugitiu reclamat per les autoritats franceses com a autor d'un homicidi
22/04/25
-
La Policia Nacional intercepta 400 quilos d'haixix enviats a França pel mètode go fast
16/04/25
-
Desmantellada una organització criminal dedicada al trànsit d'armes de guerra que comptava amb una galeria de tir subterrània
16/04/25