Operación conjunta de la Policía Nacional, la Policía Nacional de Francia, EUROPOL e INTERPOL

Desarticulada una activa organització internacional especialitzada en el trànsit il·lícit de vehicles que va robar més de 170 cotxes

L'organització estava composta per diferents cèl·lules, d'entre tres i quatre persones, dirigides totes elles per la mateixa persona

El líder rebia els encàrrecs dels vehicles a sostraure a través d'un canal de missatgeria instantània, on els compradors li indicaven la marca i model exacte que volien

Els cotxes eren sostrets en la via pública, en diferents països d'Europa, mitjançant aparells electrònics d'última generació; o bé eren llogats amb documentació falsa, o a nom de tercers, i no es retornaven

Hi ha 15 persones detingudes i s'han realitzat 13 registres en els quals s'han intervenut nombroses ferramentes utilitzades en la sostració de vehicles, centraletes, 12 telèfons mòbils, permisos de conduir falsificats, plaques de matrícula i diners en efectiu

01/10/23

Agents de la Policia Nacional, en una operació conjunta amb la Policia Nacional de França, EUROPOL i INTERPOL, han desarticulat una activa organització internacional especialitzada en el trànsit il·lícit de vehicles que va robar més de 170 cotxes. L'organització estava composta per diferents cèl·lules, d'entre tres i quatre persones, dirigides totes elles per la mateixa persona. El líder rebia els encàrrecs dels vehicles a sostraure a través d'un canal de missatgeria instantània, on els compradors li indicaven la marca i model exacte que volien. Els cotxes eren sostrets en diferents països d'Europa –França, Bèlgica, Alemanya, Suïssa i Espanya-, quan es trobaven estacionats en la via pública, mitjançant aparells electrònics d'última generació; o bé els llogaven amb documentació falsa, o a nom de tercers, i no els retornaven.

La investigació es va iniciar quan la Policia Nacional de França va posar en coneixement dels agents l'existència d'una organització criminal molt activa, presumptament dedicada a la sostració de vehicles per tota Europa per al seu posterior trasllat i matriculació il·legal en països africans. Assentada a París (França), i amb ramificacions a Espanya, els investigadors van acreditar que portava operant des de, almenys, gener de 2021. A partir d'eixe moment, i al costat d'EUROPOL i INTERPOL, es va iniciar la investigació de forma conjunta entre tots dos cossos policials.

Diferents cèl·lules operatives dirigides per una mateixa persona

L'organització desarticulada estava formada per diverses cèl·lules, d'entre tres i quatre persones, si ben totes elles estaven dirigides pel mateix líder. Este –que ha sigut detingut a França i es troba a la presó provisional-, a més d'ordenar a les cèl·lules operatives el robatori dels vehicles per diferents països, també disposava quan havien d'enviar-se a Àfrica i des d'on. Tot açò variava en funció dels costos de l'operació i atenia sempre a l'objectiu de dificultar les labors d'investigació policials, de manera que no permetera establir un patró delictiu concret.

El líder, a més, rebia els encàrrecs dels vehicles a sostraure a través d'un canal de missatgeria instantània on els compradors li indicaven la marca i el model exacte que volien. Els membres de les cèl·lules rebien les instruccions oportunes i s'encarregaven de la seua cerca, localització i robatori, no dubtant a desplaçar-se a altres localitats encara que hagueren de recórrer llargues distàncies per a aconseguir els seus objectius.

Sostreien vehicles en diferents països d'Europa i els traslladaven en contenidors a Àfrica per a la seua matriculació il·legal

El seu modus operandi consistia a sostraure vehicles, de gamma mitjana- alta, estacionats en la via pública mitjançant aparells electrònics d'última generació; o bé els llogaven amb documentació falsa, o a nom de tercers, i no els retornaven.

Els robatoris es produïen en diferents països d'Europa –França, Bèlgica, Alemanya, Suïssa i Espanya- i posteriorment, conductors contractats a este efecte, els traslladaven per carretera fins als ports de l'Havre, Marsella i Barcelona. Allí els introduïen en contenidors per al seu posterior trasllat i matriculació il·legal en països del continent africà, declarant la mercaderia legal com a mobles.

15 detinguts i 13 registres a França i Espanya

A mitjan mes de setembre s'ha realitzat l'explotació de l'operació amb la detenció de 15 persones, 3 de les quals han ingressat a la presó provisional. Als arrestats se'ls imputa el robatori de, almenys, 170 vehicles en diferents països, quedant acreditat -solament en els 15 dies anteriors a les detencions- la sostració de 20 d'ells. Així mateix, s'han realitzat 13 registres, fruit dels quals els agents han intervenut nombroses ferramentes utilitzades en la sostració de vehicles, centraletes, 12 telèfons mòbils, permisos de conduir falsificats, plaques de matrícula i diners en efectiu.

Una vegada realitzats els arrests, i analitzada la informació i documentació confiscada, els agents van descobrir que l'organització havia enviat tres contenidors a Dakar (Senegal) des dels ports de l'Havre i Las Palmas. Després de diverses gestions policials, els van localitzar i van descarregar trobant en el seu interior 9 vehicles sostrets, ja preparats per al seu transport, valorats en més de 360.000 euros. Així mateix, dies després van intervendre un quart contenidor en el Port d'Algesires en l'interior del qual van localitzar altres 3 cotxes sostrets.