Assentada en la província d'Alacant

La Policia Nacional desarticula una organització criminal altament especialitzada en el trànsit il·lícit internacional de vehicles d'alta gamma

La investigación –que ha durado más de dos años y medio y se ha desarrollado en tres fases- ha permitido detener a 15 personas e intervenir 17 vehículos, así como numerosas herramientas destinadas a la sustracción y la falsificación de vehículos

Las técnicas utilizadas para obtener los vehículos, que posteriormente vendían en otros países europeos (principalmente en Francia), eran la sustracción y la apropiación indebida a través de contratos de renting, leasing y alquiler temporal

Los miembros de la organización -que contaban con una alta especialización y profesionalidad- disponían de medios técnicos de gran valor y difícil obtención

La operación ha acreditado la existencia de vínculos del entramado con otras actividades delictivas; concretamente, facilitaban vehículos “en alquiler" a personas relacionadas con el tráfico de drogas mientras a éstos les constaba la titularidad de las empresas de renting

11/01/23

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal, assentada en la província d'Alacant, altament especialitzada en el trànsit il·lícit internacional de vehicles d'alta gamma. La investigació –que ha durat més de dos anys i mitjà i s'ha desenvolupat en tres fases- ha permès detindre a 15 persones i intervendre 17 vehicles, així com nombroses ferramentes destinades a la sostració i la falsificació de vehicles. Les tècniques utilitzades per a obtindre els vehicles, que posteriorment venien en altres països europeus (principalment a França), eren la sostració i l'apropiació indeguda a través de contractes de renting, lísing i lloguer temporal.

Els membres de l'organització -que comptaven amb una alta especialització i professionalitat- disposaven de mitjans tècnics de gran valor i difícil obtenció. L'operació ha acreditat l'existència de vincles de l'entramat amb altres activitats delictives; concretament, facilitaven vehicles “en lloguer" a persones relacionades amb el trànsit de drogues mentre a estos els constava la titularitat de les empreses de renting.

Les perquisicions es van iniciar al juliol de 2020 quan els agents van recuperar a Alacant un vehicle d'alta gamma que havia sigut denunciat com sostret un mes abans en el municipi alacantí de la Vila Joiosa. Els fets van succeir en un pàrquing comunitari on va ser robat un segon turisme de característiques similars.

Des d'aleshores, els agents van iniciar àrdues gestions d'investigació que van permetre acreditar l'existència d'una organització criminal molt especialitzada i duradora en el temps que, a més, comptava amb mitjans tecnificats de gran valor i difícil obtenció. Així mateix, van identificar les seues connexions amb el trànsit internacional de vehicles, detectant un flux de vehicles que no solament col·locava a Espanya com a origen, sinó també com a destinació. En este sentit, vehicles de països com França, Estònia, Itàlia o Regne Unit han sigut localitzats al llarg de la investigació en el nostre país.

Dos vies per a l'obtenció de vehicles

Després de diverses gestions policials, els agents van descobrir quin era el modus operandi de l'entramat. Si bé des del primer moment es va acreditar l'existència d'una organització criminal dedicada al robatori de vehicles, amb l'avanç de les perquisicions van detectar que els investigats obtenien els vehicles a través d'altres modalitats delictives com el renting, el lloguer a curt termini i de l'eixida de vehicles de lísing amb reserva de domini fora d'Espanya.

En el primer cas, la destinació dels cotxes era el seu especejament i venda en el mercat negre, o bé l'alteració dels seus elements identificatius –el que es coneix com “maquillat”- i la seua matriculació amb documentació falsa para, posteriorment, vendre'ls fora d'Espanya (principalment a França). En qualsevol dels casos, es tracta d'una activitat que requerix una alta especialització.

La segona de les vies emprades era l'apropiació indeguda de vehicles a partir de contractes de renting, lísing i lloguer temporal que no pagaven. Açò suposava el frau a l'empresa propietària o financera afectada i la posterior matriculació en un tercer país a través de documentació falsificada.

Alta especialització i professionalitat dels seus membres

El modus operandi de l'organització -respecte a la sostració dels vehicles d'alta gamma i la seua posterior comercialització en el mercat negre- revela gran professionalitat i alta especialització per part dels seus membres, que actuaven sempre de forma minuciosa i coordinada.

En primer lloc, seleccionaven l'objectiu. Els vehicles sostrets no eren triats a l'atzar, sinó que eren acuradament seleccionats. A més, utilitzaven dispositius de geolocalització (balises) per a obtindre informació sobre les rutines del seu propietari, i el moment del robatori estava perfectament estudiat. A continuació, feien ús de ferramentes i dispositius específics que els permetia tant inhibir els senyals d'alarma com obrir el vehicle. Una vegada dins, gràcies a sofisticats dispositius electrònics, clonaven la clau. Resulta cridaner el fet que cada marca de cotxe requerix dispositius específics per a la seua obertura i clonat de clau, si bé l'organització sostreia vehicles de diferents marques, la qual cosa evidencia l'alta tecnificació dels seus integrants.

Clonada la clau, en eixe mateix moment o bé uns dies després, sostreien el vehicle en qüestió de segons. Posteriorment (i abans d'introduir-los en tallers o garatges subterranis) els deixaven refredar, açò és, els guardaven durant uns dies en la via pública per a assegurar-se que no portaven dispositius no eliminats que possibilitaren al propietari o a la policia la seua localització. A partir d'eixe moment, ho traslladaven a un lloc segur on era “maquillat”; suprimien els seus elements identificatius –principalment matrícula, bastidor i documentació- i li creaven uns nous per a dotar al vehicle d'una altra identitat.

Finalment, una vegada que el vehicle havia sigut “doblat” i documentat, era reintroducido a la circulació, de manera que es posava a la venda arribant a compradors de bona fe que ignoraven la procedència il·lícita del mateix.

Tres fases operatives de la investigació

Les dos primeres fases es van desenvolupar entre 2020 i 2021. En la primera d'elles, els agents van actuar sobre el trànsit de vehicles objecte de lísing amb reserva de domini i van detindre a dos persones. En este sentit, van detectar una mercantil utilitzada per a obtindre vehicles que eren matriculats i transportats a França de forma fraudulenta.

La segona va ser dirigida al trànsit de vehicles objecte de renting i va finalitzar amb la detenció de cinc persones. Amb la mateixa mercantil detectada uns mesos abans contractaven vehicles en la seua modalitat de renting que eren, igualment, matriculats i transportats a França de manera fraudulenta.

La tercera i última fase operativa, desenvolupada el passat mes de desembre, es va centrar en el trànsit de vehicles objecte de robatori. Després de localitzar el lloc d'ocultació i “maquillat” dels vehicles, els agents van realitzar diversos registres en els quals van intervendre vehicles sostrets i nombroses peces i documentació relativa a altres turismes. Així mateix, van confiscar efectes emprats en el robatori dels cotxes, tals com a equips de transmissions, localitzadors GPS o dispositius per a l'obertura i clonat de claus de vehicles. Fruit d'esta fase van ser detingudes huit persones més.

Quantiosos beneficis econòmics

La investigació ha posat de manifest que tots els esclavons de l'entramat obtenien quantiosos beneficis amb la venda de vehicles. A més, ha permès acreditar que una altra de les formes que tenien d'incrementar els seus guanys econòmics era facilitar vehicles “en lloguer” a persones relacionades amb el trànsit de drogues mentre els cotxes constaven baix titularitat de les empreses de renting, la qual cosa impedia que anaren identificats.

D'altra banda, mitjançant la venda il·legal dels cotxes, alguns dels investigats compraven altres vehicles en l'estranger que, una vegada matriculaven a Espanya, venien. D'esta forma blanquejaven els diners que havien obtingut de forma il·lícita.

15 detinguts i 17 vehicles intervenut

Durant l'operació, els agents han arrestat a 15 persones pels delictes de pertinença a organització criminal, apropiació indeguda, falsedat documental i robatori de vehicle, si ben no es descarten noves detencions. A més, han reunit evidències de robatoris de vehicles des de l'any 2019 fins al passat mes de novembre, data en què va tindre lloc l'última sostració investigada.

Així mateix, s'han intervenut 17 vehicles, nombrosa documentació i components d'altres turismes, ferramentes i documents utilitzats en els robatoris i falsificacions dels mateixos, claus, i 6.500 euros en efectiu. Paral·lelament, s'han recuperat vehicles en altres països d'Europa, principalment a França -on part de l'organització es trobava assentada-, motiu pel qual les autoritats franceses han realitzat diverses detencions i han confiscat vehicles d'origen espanyol.