Hi ha sis detinguts i deu investigats

La Policia Nacional desmantella 30 canals en una xarxa social dedicats a distribuir productes de marques de luxe falsificades

Els 30 canals estaven administrats per tres grups criminals diferenciats i a pesar que els seus responsables no tenien vinculació, desenvolupaven el mateix nou modus operandi

Vendre a través d'enllaços camuflats és la nova via utilitzada per a saltar els controls antifalsificación establits tant per les plataformes com per les marques i així poder seguir distribuint productes il·legals

Esta modalitat requerix que els fabricants del producte falsificat, assentats en països asiàtics i els qui dirigixen tota la xarxa, recluten a persones en cada país per a publicitar els seus productes, formant així l'anomenada “xarxa d'afiliats” que perceben comissions per cada venda

Les detencions s'han dut a terme a Barcelona, Càceres, Madrid, Múrcia, València i en la localitat de la Corunya de Ferrol

01/09/22

Agents de la Policia Nacional han desarticulat tres grups que empraven en una mateixa xarxa social 30 canals dedicats a distribuir productes de marques falsificades. Sis persones han sigut detingudes a Barcelona, Càceres, Madrid, Múrcia, València i en la localitat de la Corunya de Ferrol, i altres deu estan sent investigades. Oferien els articles a través d'enllaços camuflats, una nova fórmula utilitzada per a saltar els controls antifalsificación establits tant per les plataformes com per les marques i així poder seguir distribuint productes il·legals. Esta modalitat requerix que els fabricants del producte falsificat, assentats en països asiàtics i els qui dirigixen tota la xarxa, recluten a persones en cada país del món per a publicitar els seus productes, formant així la denominada “xarxa d'afiliats” que perceben comissions per cada transacció.

La investigació es va iniciar a la fi de l'any 2020 com a resultat de les labors de ciberpatrullaje en xarxes socials dutes a terme per agents experts en ciberdelinqüència, quan es van topar amb tres canals en una coneguda xarxa social, en els quals diàriament i de forma sistemàtica, es publicitaven multitud d'enllaços camuflats que permetien adquirir productes tèxtils falsificats a través d'una multitudinària plataforma de compravenda online, simulant l'adquisició de productes sense marca. Algun d'estos canals comptava amb més de 45.000 usuaris, la qual cosa incrementava exponencialment el volum de vendes de cada article oferit.

Nou modus operandi

Encara que els responsables dels canals no tenien vinculació entre ells, en tots els casos desenvolupaven un mateix modus operandi. Empraven enllaços camuflats com la nova via alternativa per a saltar-se els controls antifalsificación establits tant per les plataformes com per les marques i així poder seguir distribuint els seus productes a pesar de no ser originals.

A més, per a poder dur a terme este tipus de transaccions a través de xarxes socials els fabricants del producte falsificat, assentats en països asiàtics i en última instància els qui dirigixen tota la xarxa, recluten a persones situades en tots els països del món perquè siguen estos els qui a través de les seues xarxes socials publiciten els articles. Estos individus formen part del que es coneix com a “xarxa d'afiliats”, i perceben una comissió per cada venda realitzada a través dels enllaços publicitats en els seus propis portals d'internet, canals de xarxes socials, blogs, etc. No solament anunciaven els productes, sinó que per a assegurar la continuïtat delictiva donaven instruccions als usuaris relatives a les mesures de seguretat a adoptar a fi que les plataformes no detectaren el producte realment venut.

Per a augmentar encara més el volum de vendes van dissenyar “bots” que els permetien automatitzar les publicacions i realitzar altres accions com detectar i actuar en contra dels usuaris que no seguien les mesures de seguretat establides. 

Diferents graus de participació delictiva: administrador i col·laborador

L'operació s'ha saldat amb la detenció de sis administradors d'estos 30 canals, els qui rebien un benefici econòmic de les comissions del proveïdor del producte falsificat, i a més de la pròpia plataforma de distribució online, que els abonava una quantitat pel trànsit de clients dirigit cap a la mateixa des dels seus canals en xarxes socials.

En un graó inferior als administradors es troben els col·laboradors, els qui a canvi d'una contraprestació realitzaven labors d'arbitratge dels canals. En este graó s'ha imputat delictes contra la propietat industrial i pertinença a organització criminal a altres nou persones.